Από τον Μάνταλο στον Τεντόγλου: Ο νέος δίσκος του ΛΕΞ είναι γεμάτος αθλητικές αναφορές
i

©Νίκος Χάλαρης

Από τον Μάνταλο στον Τεντόγλου: Ο νέος δίσκος του ΛΕΞ είναι γεμάτος αθλητικές αναφορές

Κώστας Τόπας 15:00 - 22.11.2024 / Ανανεώθηκε: 15:32 - 22.11.2024

Ο νέος δίσκος του ΛΕΞ, «G.T.K.» κυκλοφόρησε την Παρασκευή (22/11) κι επιβεβαιώνει για ακόμη μία φορά τη μοναδική ικανότητα του Θεσσαλονικιού καλλιτέχνη, να παντρεύει την καθημερινότητα με στοιχεία που εμπνέουν και κινητοποιούν. Οι αναφορές του σε αθλητικές προσωπικότητες όπως ο Πέτρος Μάνταλος, ο Πεπ Γκουαρδιόλα και ο Μίλτος Τεντόγλου, μεταξύ άλλων, ξεχωρίζουν, δίνοντας έναν συμβολικό χαρακτήρα στους στίχους του.

Ο νέος δίσκος του ΛΕΞ, με τίτλο «G.T.K.» (αρκτικόλεξο του «Τέχνη Για Κολλημένους»), κυκλοφόρησε στις 22 Νοεμβρίου 2024 και περιλαμβάνει 11 κομμάτια. Σε αυτόν, ο καλλιτέχνης από τη Θεσσαλονίκη διατηρεί το χαρακτηριστικό του ύφος, εστιάζοντας στις αλήθειες της καθημερινότητας, την κοινωνική πραγματικότητα και, φυσικά, τις αναφορές στον αθλητισμό, που αποτελούν συχνό μοτίβο στους στίχους του.

Ο δίσκος συνολικά αντικατοπτρίζει τη διαχρονική του ικανότητα να μιλά με απλότητα αλλά και βάθος για θέματα που αγγίζουν την κοινωνία, ενώ παράλληλα διατηρεί την ταυτότητά του ως καλλιτέχνης που παραμένει κοντά στις ρίζες του και το κοινό του.

Το νέο άλμπουμ του ΛΕΞ, κυκλοφορεί από τη δισκογραφική εταιρεία Stay Independent, περιλαμβάνει έντεκα καινούργια τραγούδια σε παραγωγή των Dof Twogee και Ortiz. Ο ΛΕΞ είχε ανακοινώσει την κυκλοφορία του νέου άλμπουμ του μέσω της θρυλικής «Φρουτοπίας». Το «G.T.K.» – επί της ουσίας – είναι η τέταρτη σόλο ολοκληρωμένη δισκογραφική δουλειά του ΛΕΞ ύστερα από εκείνες με τίτλο «Ταπεινοί και πεινασμένοι» (2014), «2ΧΧΧ» (2018) και «Metro» (2022).

Τα 11 τραγούδια του άλμπουμ «G.T.K.»

«3.000 στροφές» (Dof Twogee)
«Χειρότερη γενιά» (Dof Twogee)
«Graffiti» (Dof Twogee)
«Cognac» (Ortiz)
«F.K.A.» (Dof Twogee)
«Αλήτικη αγάπη» (Dof Twogee)
«24ωρα» (Dof Twogee)
«Νυχτερίδες» (Dof Twogee)
«Breakdance» (Ortiz)
«SL» (Guè, Dof Twogee)
«Μοβ βροχή» (Dof Twogee)

Οι αθλητικές αναφορές

Οπως προαναφέραμε στον «G.T.K.», ξεχωρίζουν οι αναφορές σε αθλητικές προσωπικότητες που έχουν αφήσει το στίγμα τους, υπογραμμίζοντας τη σύνδεση του καλλιτέχνη με τον αθλητισμό και τα πρότυπα που εμπνέουν τις νέες γενιές.

Ο ΛΕΞ αναφέρεται στον Πέτρο Μάνταλο της ΑΕΚ. Η αναφορά του λειτουργεί συμβολικά, αντικατοπτρίζοντας την επιμονή και την αμφιλεγόμενη αποδοχή από το κοινό, στοιχεία που συνδέονται με τη γενικότερη θεματολογία του άλμπουμ, όπου αναδεικνύεται η σημασία του να παραμένει κανείς αφοσιωμένος στις αξίες του.

«Δεκέμβριο του εικοσιτρία έπαιξα Κορυδαλλό. Ένιωσα ποδοσφαιριστής άκουσα πίσω τον Μάνταλο», λέει χαρακτηριστικά στους πρώτους στίχους του ο ΛΕΞ και όπως καταλαβαίνει κανείς, οι φίλοι των «κιτρινόμαυρων» τον αποθεώνουν για την επιλογή του αυτή. Βέβαια υπάρχει και μία άλλη εκδοχή που δεν φαίνεται και τόσο παράλογη και θέλει τον ΛΕΞ να μην λέει «τον Μάνταλο», αλλά «το μάνταλο» και να εννοεί τον σύρτη της πόρτας που «δένει» με τον Κορυδαλλό που αναφέρει στην ίδια πρόταση, την φυλακή δηλαδή.

Στο ίδιο κομμάτι, ο Θεσσαλονικιός ράπερ κάνει και αναφορά στον Πεπ Γκουαρδιόλα, τον καταξιωμένο προπονητή της Μάντσεστερ Σίτι. Με αυτόν τον τρόπο, ο ΛΕΞ φέρνει στο προσκήνιο τη φιλοσοφία της διαρκούς εξέλιξης και την επιδίωξη της τελειότητας. Χρησιμοποιεί τον Γκουαρδιόλα ως παράδειγμα για το πώς η επιτυχία απαιτεί πειθαρχία, όραμα και συλλογική προσπάθεια

Εκτός από τον προπονητή των Πολιτών, ο ΛΕΞ αναφέρεται φυσικά και στο βαρύ «πυροβολικό» της ομάδας του Μάντσεστερ, Έρλινγκ Χάαλαντ, μέσω του κομματιού του «3.000 στροφές».

Στη «Xeiroteri Genia» μεταφέρει εικόνες από συναυλίες στα γήπεδα: «Παίζουμε σε γήπεδο δεν ξέρουμε ούτε ένα άθλημα, μετά τις συναυλίες αλλάζουνε το χλοοτάπητα Και ανάβουν καπνογόνα σα να πήραμε πρωτάθλημα».

Ούτε τα αθλητικά ραδιόφωνα έμειναν… απ’ έξω, καθώς στο «Graffiti» συνδυάζονται και με τα μεγάλα ιστορικά μπασκετικά ντέρμπι ΠΑΟΚ-Άρη στο Παλέ: «Άμα δεν ξέρει να ραπαρει Κώτσο κόφτονα, άστον να κλαίγεται στ' αθλητικά ραδιόφωνα. Δεν πέφτει ούτε καρφίτσα μες σ' αυτά τα κουπλέ, σαν ΠΑΟΚ-ΑΡΗΣ το ενενήντα (1990) σε γεμάτο παλέ (ΟΛΕ)».

Στο «Cognac», ο ΛΕΞ επιστρατεύει τον Μίλτο Τεντόγλου, θυμίζοντας τις άδικες αποφάσεις ακύρωσης του ρεκόρ του λόγω παπουτσιών: «Αμφισβητούνε τα ρεκόρ που καταρρίπτω, αλλάζω τα παπούτσια και πηδάω σα τον Μίλτο», ενώ πάντα παραμένει στο κάδρο του το Φαινόμενο, Ρονάλντο Ναζάριο Ντε Λίμα: «Το κάνω τόσα χρόνια που είμαι άνετος μ' αυτό, όπως στη ζούγκλα τα λιοντάρια ή στη βροχή τα σαλιγκάρια, όπως στην τσόχα είναι τα ζάρια ή μες το νερό τα ψάρια, Ronaldo το φαινόμενο με τα ενενηνταπεντάρια».

Οι αθλητικές αναφορές του ΛΕΞ δεν σταματούν εδώ, καθώς και στο «Alitiki Agapi» παραλληλίζει τις επιτυχίες στη ραπ μουσική με το ποδόσφαιρο: «Κυνηγάω τα ρεκόρ, έτσι μ' έχει το σπορ, θέλω κύπελλο πρωτάθλημα και δέκα Ballon d'Or».

Στις «Nyxterides» επανέρχεται στα… κλασικά παραδοσιακά μονά του μπάσκετ χωρίς να τρυπώνει και να καρφώνει στο Ποσειδώνιο, λέγοντας: «Η Καθημερινή, σ' ένα άρθρο της με είπε βραχύσωμο, λες κι είναι η δουλειά μου να πηδάω για ριμπάουντ. Δεν είμαστε αθλητές, δεν είμαστε καλλιτέχνες, παίζουμε μονά σε στοιχειωμένες μπασκέτες. Μας μαρκάρουνε φαντάσματα κι έχουμε συμπαίκτες, τους φίλους μας που φύγαν ψηλά σαν ρουκέτες».

Ο νέος δίσκος «G.T.K.» ξεφεύγει από τα στενά όρια της ραπ, αντλώντας έμπνευση από προσωπικότητες που ξεχωρίζουν για την αποφασιστικότητα και την επίδρασή τους στον κόσμο. Οι αθλητικές αναφορές αποδεικνύουν την ικανότητα του ΛΕΞ να γεφυρώνει την τέχνη του με τη ζωή και τα κοινωνικά πρότυπα​.