Μια εθνική τραγωδία εξελίσσεται τις τελευταίες ώρες, έπειτα από τη σύγκρουση αμαξοστοιχιών στα Τέμπη, τα ξημερώματα της Τετάρτης (01/03). Τριήμερο Εθνικό Πένθος στη χώρα.
Σύγκρουση δύο αμαξοστοιχιών (μιας εμπορικής και μιας επιβατικής) στα Τέμπη από την οποία προκλήθηκε και πυρκαγιά, πραγματοποιήθηκε μισή ώρα πριν από τα μεσάνυχτα της Τρίτης (28/02), με τις τελευταίες πληροφορίες να αναφέρουν ότι 40 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους ενώ στα νοσοκομεία έχουν διακομιστεί 85 τραυματίες, σύμφωνα με νεότερη ενημέρωση από τον εκπρόσωπο Τύπου του Πυροσβεστικού Σώματος, τον πύραρχο Βασίλη Βαθρακογιάννη.
Η ιστοσελίδα protothema αποκαλύπτει τη μοιραία εντολή του σταθμάρχη
Η ιστοσελίδα protothema.gr φέρνει στο φως το σήμα που αποδείχθηκε μοιραίο για την πορεία του τρένου και οδήγησε στον θάνατο τουλάχιστον 40 ανθρώπους.
«ΛΑΡ – 62 - Περνάς κόκκινο φωτόσημο εξόδου έως και είσοδο Νέων Πόρων» ήταν η εντολή που έδωσε ο σταθμάρχης Λάρισας στον μηχανοδηγό του τρένου 62 καθώς οι Νέοι Πόροι είναι ο επόμενος σταθμός μετά από αυτόν της Λάρισας.
Παραδέχθηκε το λάθος του ο σταθμάρχης στην απολογία του: «Ήταν η κακιά η ώρα»
Το λάθος του φέρεται να έχει παραδεχθεί ο σταθμάρχης της Λάρισας στις εξηγήσεις που κλήθηκε να δώσει στο στάδιο της προανάκρισης, που έχει ήδη συλληφθεί και την Πέμπτη αναμένεται να απολογηθεί στον ανακριτή, αντιμετωπίζοντας βαριές κατηγορίες. Όπως προκύπτει από το ρεπορτάζ, ο σταθμάρχης απέδωσε το τραγικό δυστύχημα στην «κακιά ώρα» και εις βάρος του έχει σχηματιστεί δικογραφία για βαρύτατα αδικήματα κακουργηματικού χαρακτήρα, όπως διατάραξη ασφάλειας των συγκοινωνιών από το οποίο προήλθε ως αποτέλεσμα θάνατος πολλών ατόμων, ανθρωποκτονία από αμέλεια και σωματικές βλάβες από αμέλεια και κατά συρροή. Η πιθανή ποινή επισύρει κάθειρξη από 10 χρόνια έως και ισόβια.
Παραιτήθηκε ο υπουργός Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής
Η δήλωσή του:
«Μόλις τώρα γύρισα από το σημείο της σιδηροδρομικής τραγωδίας στα Τέμπη. Ο πόνος είναι ανείπωτος. Είναι γεγονός ότι παραλάβαμε τον ελληνικό σιδηρόδρομο σε κατάσταση που δεν ταιριάζει στον 21ο αιώνα. Σε αυτά τα 3,5 χρόνια, κάναμε κάθε προσπάθεια για να βελτιώσουμε αυτή την πραγματικότητα. Δυστυχώς, οι προσπάθειες αυτές δεν ήταν αρκετές για να αποτρέψουν ένα τέτοιο δυστύχημα. Κι αυτό είναι πολύ βαρύ για όλους μας και για εμένα προσωπικά. Όταν συμβαίνει κάτι τόσο τραγικό, δεν είναι δυνατόν να συνεχίζουμε σαν να μην συνέβη. Είμαι λίγα χρόνια στην πολιτική, αλλά θεωρώ απαραίτητο στοιχείο της Δημοκρατίας μας οι πολίτες της χώρας μας να εμπιστεύονται το πολιτικό σύστημα. Αυτό λέγεται πολιτική ευθύνη. Γι’ αυτό το λόγο, δηλώνω την παραίτησή μου από τη θέση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών. Είναι αυτό που νιώθω καθήκον μου να πράξω ως ελάχιστη ένδειξη σεβασμού στη μνήμη των ανθρώπων που έφυγαν τόσο άδικα και αναλαμβάνοντας την ευθύνη για τα διαχρονικά λάθη του ελληνικού κράτους και του πολιτικού συστήματος. Μέσα από την καρδιά μου, εκφράζω για άλλη μια φορά την οδύνη μου και τη συμπαράστασή μου στις οικογένειες των θυμάτων».
Ακολουθεί το κείμενο της ενημέρωσης:
«Η επιχείρηση έρευνας και απεγκλωβισμού ατόμων, στον τόπο του σιδηροδρομικού δυστυχήματος στην είσοδο της κοιλάδας των Τεμπών παραμένει σε εξέλιξη. Οι προσπάθειες των Πυροσβεστικών Δυνάμεων αυτή τη στιγμή επικεντρώνονται στα δύο πρώτα βαγόνια της επιβατικής αμαξοστοιχίας, τα οποία έχουν ανατραπεί και εκεί παρουσιάζεται η μεγαλύτερη δυσκολία απεγκλωβισμού. Η επιχείρηση των Πυροσβεστών στα συγκεκριμένα βαγόνια γίνεται με τη βοήθεια τεσσάρων ειδικών γερανοφόρων οχημάτων, που θα ανασηκώσουν τους συρμούς. Μέχρι στιγμής ο επιβεβαιωμένος αριθμός των νεκρών ανέρχεται στους 32.
Από τους 85 τραυματίες που είχαν μεταφερθεί σε νοσοκομεία, παραμένουν για νοσηλεία οι 53, ενώ οι υπόλοιποι έχουν αποχωρήσει. Η Ελληνική Αστυνομία με τον ιατροδικαστή, έχει ξεκινήσει τη διαδικασία αναγνώρισης και ταυτοποίησης στο Γενικό νοσοκομείο Λάρισας όπου μεταφέρονται οι σοροί. Στο νοσοκομείο, βρίσκονται αξιωματικοί της Αστυνομίας μαζί με ειδικούς ψυχολόγους, προκειμένου να συνδράμουν στη διαδικασία και να υποστηρίξουν με κάθε τρόπο τους συγγενείς των θυμάτων. Για οποιαδήποτε εξέλιξη θα ακολουθήσει νεότερη ενημέρωση».
Το συμβάν έλαβε χώρα στο ύψος του Ευαγγελισμού. Η επιβατική αμαξοστοιχία φέρεται ότι εκτελούσε το δρομολόγιο Αθήνα-Θεσσαλονίκη, όταν λίγο πριν τα μεσάνυχτα συγκρούστηκε μετωπικά με εμπορική. Από την σύγκρουση ξέσπασε φωτιά και τα δύο πρώτα βαγόνια της αμαξοστοιχίας καταστράφηκαν ολοσχερώς. Ο δύο αμαξοστοιχίες φέρονται να κινούνταν στην ίδια γραμμή. Την ώρα της σύγκρουσης περίπου 350 άνθρωποι επέβαιναν στην αμαξοστοιχία.
H επιχείρηση έρευνας και διάσωσης συνεχίζεται, όπως δήλωσε ο κ. Βαθρακογιάννης, με 150 πυροσβέστες και σαράντα ασθενοφόρα και 32 αστυνομικούς με 15 περιπολικά. Λόγω της σφοδρότητας της σύγκρουσης, στο έργο συνδράμουν και γερανοφόρα οχήματα.
Δημοσία δαπάνη οι κηδείες των θυμάτων
«Με αφορμή το συνταρακτικό σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών που έχει συγκινήσει ολόκληρο τον ελληνικό λαό, οι Υπουργοί Εσωτερικών Μάκης Βορίδης και Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας αποφασίζουν την τέλεση της κηδείας των θυμάτων με δημόσια δαπάνη.
Παράλληλα, με απόφαση του κ. Βορίδη, από την 1η Μαρτίου έως την 3η Μαρτίου 2023 οι σημαίες σε όλα τα δημόσια κτήρια της χώρας θα κυματίζουν μεσίστιες ενώ αναστέλλεται και κάθε δημόσια εορταστική εκδήλωση, σε εφαρμογή της κήρυξης από τον Πρωθυπουργό τριήμερου εθνικού πένθους για τα θύματα του σιδηροδρομικού δυστυχήματος», αναφέρει η σχετική ανακοίνωση του υπουργείου Εσωτερικών.
«Πάμε και όπου βγει»
Ένας επιβάτης αποδίδει τη σύγκρουση στην καθυστέρηση της αμαξοστοιχίας Inter City 62 καθώς οι μηχανοδηγοί, εμφανίζονται ανήσυχοι για τη σύγχυση στις γραμμές. Ο επιβάτης είπε: «Καθυστέρηση 20 λεπτά, μισή ώρα, μετά μας λέει ο οδηγός καθυστέρηση μία ώρα και εκεί είναι που λέει υπάρχει σύγχυση στις γραμμές». Σύμφωνα με άλλη μαρτυρία από τη μοιραία αμαξοστοιχία, οι μηχανοδηγοί ακούστηκαν να λένε μέσω ασυρμάτων «Πάμε κι όπου βγεί»
Πρόεδρος Μηχανοδηγών ΟΣΕ: «Τα ηλεκτρονικά συστήματα δεν λειτουργούν εδώ και χρόνια»
Ο πρόεδρος των Μηχανοδηγών του ΟΣΕ Κώστας Γενιδουνιάς μίλησε στην ΕΡΤ και υποστήριξε πως τα ηλεκτρονικά συστήματα δεν λειτουργούν εδώ και χρόνια. Συγκεκριμένα, είπε: «Έχει συμβεί το αδιανόητο. Όπως όλα δείχνουν, τα δύο τρένα κινούνταν στην ίδια γραμμή. Το ένα ανέβαινε προς Θεσσαλονίκη (το Intercity) και το δεύτερο, το εμπορικό, κατέβαινε από Θεσσαλονίκη στην Αθήνα. Και όπως βλέπετε συνέβη αυτή η σύγκρουση».
«Δεν λειτουργεί τίποτα. Γίνονται όλα με ανθρώπινο παράγοντα, χειροκίνητα, manual. Είμαστε στο manual. Αν λειτουργούσαν... Δεν λειτουργούν ούτε οι ενδείξεις, τα φωτοσήματα. Ούτε ο έλεγχος της κυκλοφορίας. Αν αυτά λειτουργούσαν, οι μηχανοδηγοί θα έβλεπαν την κόκκινη ένδειξη και τα τρένα θα σταματούσαν σε απόσταση 500 μέτρων μεταξύ τους. Το έχουμε πει επανειλημμένως, έχει μαλλιάσει η γλώσσα μας».
Σοκαριστική μαρτυρία επιβάτη: «Σπάγανε τζάμια και φωνάζανε άνθρωποι»
Επιβάτης που βρισκόταν στο πέμπτο βαγόνι του επιβατικού τρένου μιλώντας στον ΣΚΑΙ, τόνισε ότι ο θόρυβος της σύγκρουσης ήταν εκκωφαντικός, έσπαγαν τζάμια και οι επιβάτες άρχισαν να φωνάζουν. «Ακούσαμε ένα μπαμ και προσπαθήσαμε να διατηρήσουμε την ψυχραιμία μας. Σπάγανε τζάμια και φωνάζανε άνθρωποι. Μέσα στο τρένο επικράτησε πανικός, ήταν γεμάτα τα 2/3 της αμαξοστοιχίας. Δεν είδαμε τίποτα, ξαφνικά το τρένο άρχισε να τραντάζεται ολόκληρο. Η αμαξοστοιχία μετά τη σύγκρουση γύρισε 90 μοίρες, η μισή είχε πέσει σε γκρεμό και φλεγόταν ολόκληρη. Τα μπροστινά βαγόνια καταστράφηκαν εντελώς».
4 προσαγωγές για την ανείπωτη τραγωδία
Σε τέσσερις προσαγωγές προχώρησαν οι Αρχές μετά την σύγκρουση τρένων που επέφερε τον θάνατο σε τουλάχιστον 32 ανθρώπους. Η έρευνα βρίσκεται σε εξέλιξη για το περιστατικό, ενώ στο Αστυνομικό τμήμα Λάρισας δίνονται ήδη καταθέσεις, ώστε να διερευνηθούν τα αίτια της τραγωδίας.
Τα τηλέφωνα που μπορούν να επικοινωνούν οι συγγενείς των επιβατών
Τηλεφωνική γραμμή για την ενημέρωση των συγγενών όσων επέβαιναν στο τρένο που κατευθυνόταν προς Θεσσαλονίκη και συγκρούστηκε με την εμπορική αμαξοστοιχία στα Τέμπη δόθηκε στη δημοσιότητα. Οι συγγενείς των επιβατών της μοιραίας αμαξοστοιχίας, μπορούν να επικοινωνούν στα τηλέφωνα: 2410-683175 και 76.
Πλεύρης: «Κατά βάση έχουμε θύματα νέο κόσμο»
«Έχουμε μια τραγωδία. Στα νοσοκομεία μας βρίσκονται σε καλά χέρια οι τραυματίες, βρίσκονται σε καλή κατάσταση οι περισσότεροι από αυτούς. Μέχρι στιγμής όμως έχουμε 32 νεκρούς. Στο σύνολό τους έρχονται στο γενικό νοσοκομεία. Οι συγγενείς έρχονται, τους διαβάζουμε τα ονόματα. Ξεκινάμε και τη διαδικασία να γίνει αναγνώριση για τους 32 ανθρώπους. Είναι τρομακτική διαδικασία για γονείς και για συγγενείς. Οι ασθενείς κατά βάση είναι σε καλή κατάσταση υπάρχουν και κάποιοι που είναι πιο σοβαρά. Είμαστε δίπλα σε αυτούς τους γονείς σε αυτούς τους συγγενείς. Αυτό που προέχει είναι να δείξουμε σε αυτές τις οικογένειες να περάσει η τραγωδία. Έχουμε φέρει και ψυχολόγους για τη στήριξή τους. Κατά βάση έχουμε θύματα νέο κόσμο. Αυτή τη στιγμή αυτό που προέχει είναι η περίθαλψη των ανθρώπων που είναι τραυματίες και η στήριξη των συγγενών που έχασαν τους ανθρώπους τους», τόνισε, μεταξύ άλλων, ο Θάνος Πλεύρης.
Σε εξέλιξη η επιχείρηση απεγκλωβισμού
Όπως είπε ο εκπρόσωπος της Πυροσβεστικής Γιάννης Αρτοποιός, «οι προσπάθειες έχουν επικεντρωθεί στα δύο πρώτα βαγόνια. Ο αριθμός των νεκρών είναι 32 ενώ σε νοσηλεία είναι 53 τραυματίες».
Συγκλονιστικές μαρτυρίες: «Έκλαιγαν, φώναζαν, όλα ήταν μια μάζα»
Η Ελένη Καραδιαμάντη, με ανακούφιση και μεγάλη συγκίνηση αγκάλιασε την κόρη της μόλις κατέβηκε από το λεωφορείο. «Προσπαθούσα να επικοινωνήσω μαζί της και δεν μπορούσα, είχε χάσει το κινητό της. Ευτυχώς μαζί της ήταν ένας συνάδελφός της και τη βοήθησε να βγει από το βαγόνι. Δεν μπορώ ακόμα να συνέλθω, είναι πραγματικά τραγικό αυτό που συνέβη», τόνισε. Η κόρη της κ. Καραδιαμάντη έκανε τελικά εισαγωγή στο νοσοκομείο καθώς χτύπησε στην πλάτη.
«Γυναίκες έκλαιγαν, φώναζαν και ευτυχώς κάποιος κατάφερε να ανοίξει την πόρτα και βγήκαμε καθώς είχε πολύ καπνό. Προσπάθησαν να πλησιάσω στα πρώτα βαγόνια και ήταν όλα μια μάζα», ανέφερε ένας άλλος από τους διασωθέντες.
«Δεν θυμάμαι τίποτα, ακολούθησα δύο παιδιά και βγήκα, έσπασαν τα τζάμια», ανέφερε μία ελαφρά τραυματισμένη νεαρή κοπέλα που ήταν στο δεύτερο βαγόνι,
Βίντεο ντοκουμέντο μέσα από το τρένο: «Όλοι έξω γρήγορα»
Ι. Μανωλόπουλος, αυτόπτης μάρτυρας: «Είχε κοπεί το καλώδιο ηλεκτροδότησης – Περιμέναμε δύο ώρες στο σημείο»
Ο Ιωάννης Μανωλόπουλος αυτόπτης μάρτυρας της σιδηροδρομικής τραγωδίας στα Τέμπη, ο οποίος μιλώντας στις «Συνδέσεις» της ΕΡΤ αποκάλυψε ότι έχει κοπεί το καλώδιο ηλεκτροδότησης αρκετή ώρα πριν να συμβεί το μοιραίο δυστύχημα.
«Συνέβη ένα ατύχημα στα Παλαιοφάρσαλα. Το είδα με τα μάτια μάτια μου. Είχε κοπεί το καλώδιο ηλεκτροδότησης και είχε πέσει πάνω στο τρένο και ακουμπούσε στη γη. Μας είπαν να μην κατέβουμε γιατί υπήρχε κίνδυνος ηλεκτροπληξίας. Στα Παλαιοφάρσαλα ακούμε κάποιους θορύβους και μας ανακοινώνει ο προϊστάμενος της αμαξοστοιχίας ότι έχει κοπεί το καλώδιο ηλεκτροδότησης του ρεύματος και γι’ αυτό θα έπρεπε να παραμείνουμε μέσα. Μετά τις 18:00 μας είπαν ότι θα πάμε με λεωφορείο στον προορισμό μας».
«Βλέπουμε μπροστά στα μάτια μας να μετακινούν ανθρώπινα μέλη μέσα σε μαύρες σακούλες»
Αποκαλυπτικές εικόνες από τη σύγκρουση των τρένων
Πρώτο θέμα στα διεθνή ΜΜΕ η πολύνεκρη τραγωδία
Η είδηση της σιδηροδρομικής τραγωδίας στα Τέμπη. κάνει τον γύρο του κόσμου, με τα διεθνή πρακτορεία και ΜΜΕ να μεταδίδουν πρώτο θέμα το πολύνεκρο δυστύχημα. «Τα σωστικά συνεργεία βρίσκονται σε μια απεγνωσμένη αναζήτηση επιζώντων μετά τη μετωπική σύγκρουση δύο τρένων στην κεντρική Ελλάδα, κατά την οποία σκοτώθηκαν και τραυματίστηκαν δεκάδες άνθρωποι», γράφει μεταξύ άλλων το CNN.
Στον τόπο του σιδηροδρομικού δυστυχήματος ο Μητσοτάκης
Στον τόπο του τραγικού σιδηροδρομικού δυστυχήματος στην περιοχή των Τεμπών, θα μεταβεί σε λίγη ώρα ο πρωθυπουργός. Ο κ. Μητσοτάκης βρισκόταν στο Μέγαρο Μαξίμου όλο το βράδυ και ενημερωνόταν για τις εξελίξεις.
Τα αίτια της τραγωδίας
Διερευνώνται τα αίτια της τραγωδίας με τα πρώτα στοιχεία να «δείχνουν» ως υπαίτιους τις διαχρονικές παραλείψεις του Κράτους και το ανθρώπινο λάθος του σταθμάρχη.
Εδώ και 20 χρόνια δεν υπάρχουν συστήματα (π.χ. φανάρια ή υπολογιστής ελέγχου) για να μπορέσουν οι σταθμάρχες και οι μηχανοδηγοί να ελέγξουν αν βρίσκονται στη σωστή γραμμή. Το καταγγέλλουν τόσο οι μηχανοδηγοί όσο και οι υπάλληλοι, υποστηρίζοντας πως εδώ και 25 χρόνια (!) δεν υπάρχει αυτό το σύστημα ελέγχου. Με λίγα λόγια ο μηχανοδηγός δεν έχει τη δυνατότητα να ελέγξει αν βρίσκεται στη σωστή γραμμή κι αν έρχεται τρένο από την απέναντι πλευρά.
Σύμφωνα με τον ΣΚΑΪ, ο σταθμάρχης πιθανότατα έδωσε λάθος εντολή και έβαλε τα δύο τρένα στην ίδια γραμμή, με αποτέλεσμα να έρθει η μετωπική σύγκρουση. Είναι αδιανόητο ότι τα δύο τρένα ήταν για αρκετή ώρα πάνω στην ίδια γραμμή, με αντίθετη πορεία, χωρίς κάποιος να αντιληφθεί αυτό που ερχόταν.
Στους 36 οι επιβεβαιωμένοι νεκροί
Σε 36 ανέρχονται μέχρι στιγμής οι επιβεβαιωμένοι νεκροί εξαιτίας της σύγκρουσης επιβατικής αμαξοστοιχίας με εμπορευματική.
Τριήμερο Εθνικό Πένθος στη χώρα
Με απόφαση του Πρωθυπουργού κηρύσσεται τριήμερο εθνικό πένθος για τα θύματα του σιδηροδρομικού δυστυχήματος των Τεμπών από την 1η έως και την 3η Μαρτίου 2023 με μεσίστια έπαρση σημαίας σε όλα τα δημόσια κτήρια και αναστολή των δημοσίων εορταστικών εκδηλώσεων.
Πιθανή η αναβολή του Ολυμπιακός - ΑΕΚ λόγω της Εθνικής τραγωδίας
Ανοικτό είναι το ενδεχόμενο η ρεβάνς μεταξύ Ολυμπιακού κι ΑΕΚ στο «Γεώργιος Καραϊσκάκης» (01/03, 20:00) να μην διεξαχθεί λόγω της ανείπωτης τραγωδίας.
Τουλάχιστον 40 νεκροί
Ο τελευταίος απολογισμός για την τραγωδία με τα τρένα στα Τέμπη αναφέρει ότι οι νεκροί ανέρχονται στους 40, ενώ αυξάνεται διαρκώς και ο αριθμός των τραυματιών οι οποίοι αγγίζουν το όριο των 100, εκ των οποίων οι 6 βρίσκονται σε ΜΕΘ.