Είναι ρεαλιστική η πρόταση για πίστα MotoGP στο αεροδρόμιο Ηρακλείου;

Το αεροδρόμιο Ηρακλείου

i

©ΥΠΑ

Είναι ρεαλιστική η πρόταση για πίστα MotoGP στο αεροδρόμιο Ηρακλείου;

Δημήτρης Μπαλής • 17:21 - 24.04.2023 / Ανανεώθηκε: 16:52 - 14.08.2024

Ο Λευτέρης Αυγενάκης το «έριξε» ως ιδέα προς τους τουριστικούς φορείς.

Η αξιοποίηση ενός χώρου που παύει να χρησιμοποιείται με τη μέχρι τότε λειτουργία του, αποτελεί μεγάλο αγκάθι της ελληνικής πολιτείας.

Τα περισσότερα από τα Ολυμπιακά Ακίνητα ακόμα ψάχνουν να βρουν το ρόλο τους, σχεδόν 20 χρόνια μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες. Το παλαιό αεροδρόμιο του Ελληνικού, από το 2001 που δημιουργήθηκε το νέο αεροδρόμιο στα Σπάτα, τώρα αξιοποιείται για τη μεγάλη επένδυση της Lamda.

Τα αναφέρω όλα αυτά με αφορμή της ιδέα – πρόταση που «έριξε» στο τραπέζι της κουβέντας ο Λευτέρης Αυγενάκης, για το αεροδρόμιο του Ηρακλείου Κρήτης, το οποίο δε θα λειτουργεί όταν κατασκευαστεί και ξεκινήσουν οι επιχειρήσεις του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι.

Κι αυτό δε θα αργήσει, διότι –αν όλα πάνε καλά- έως το 2027 θα έχει κατασκευαστεί από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ το νέο αεροδρόμιο.

Ως εκ τούτου, θα μείνει μια τεράστια έκταση, με εγκαταστάσεις, πολλές εκ των οποίων ανακαινισμένες πρόσφατα, όπως ο χώρος των αφορολόγητων ειδών, αναξιοποίητη και μάλιστα στην ιδιοκτησία του ελληνικού δημοσίου.

Αυτό που πρότεινε ο υφυπουργός Αθλητισμού, Λευτέρης Αυγενάκης, είναι η προοπτική κατασκευής μιας πίστας μηχανοκίνητου αθλητισμού διεθνών προδιαγραφών στην Ελλάδα, κατά τη διάρκεια της ημερίδας «Τουρισμός και Αθλητισμός» που διοργανώθηκε στο Ηράκλειο Κρήτης.

Ο Λευτέρης Αυγενάκης

Ειδικότερα, πρόταση του υφυπουργού είναι η κατασκευή πίστας στο χώρο του αεροδρομίου «Νίκος Καζαντζάκης», μόλις λειτουργήσει το νέο αεροδρόμιο του Ηρακλείου, στο Καστέλι. Έρχεται μάλιστα σε συνέχεια της δήλωσης του πρωθυπουργού σύμφωνα με την οποία «Η προσοχή μας θα στραφεί στην αξιοποίηση του αεροδρομίου “Καζαντζάκης”. Θα ακούσουμε τις σκέψεις και τις προτάσεις της τοπικής κοινωνίας. Δε θα ήθελα -σε καμία περίπτωση- να μεσολαβήσουν πάλι 18 χρόνια, όπως δυστυχώς έγινε με το Ελληνικό, από τη στιγμή, δηλαδή, που μετακινήθηκε το αεροδρόμιο στα Σπάτα, και να μείνει αυτή η πολύ σημαντική έκταση ανενεργή».

Πόσο ρεαλιστική μπορεί, όμως, να θεωρηθεί μια τέτοια πρόταση; Η αλήθεια είναι πως πίστα διεθνών προδιαγραφών και μάλιστα για αγώνες υψηλού επιπέδου, όπως το MotoGP που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί και για άλλους αγώνες αλλά και για δοκιμές Formula 1 –όχι αγώνα- δεν έχουμε και δεν είναι κακό κάποια στιγμή να αποκτήσουμε.

Μια χώρα «παροχής υπηρεσιών», όπως η Ελλάδα, θα μπορούσε να έχει τις καλύτερες παροχές και ειδικά σιρκουί που ένα έχουμε στις Σέρρες και ένα μικρό στα Μέγαρα, αλλά όχι για σημαντικούς αγώνες, ούτε καν για δοκιμές. Για άλλες χρήσεις, ναι.

Ο Λευτέρης Αυγενάκης, με το επιτελείο της Motorsport Greece, είχε μεταβεί στη Βαλένθια και είχε συζητήσει με τον Carmelo Ezpeleta, επικεφαλής της εταιρείας που διαχειρίζεται εμπορικά και τηλεοπτικά το Moto GP, Dorna, την ιδέα για το Ηράκλειο. Αυτό που χρειάζεται είναι πρώτον πολιτική απόφαση ότι το αεροδρόμιο μπορεί να γίνει πίστα αγώνων, δεύτερον να βρεθεί ο τρόπος κατασκευής των έργων, πιθανότατα με ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα), όπου το δημόσιο βάζει την έκταση και ο ιδιώτης τα χρήματα και την εκμετάλλευση για 30-40 ή και παραπάνω χρόνια.

Η Κρήτη και η περιοχή μοιάζει ιδανική. Κοντά στο νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι, δίπλα στη μεγάλη πόλη του Ηρακλείου και το λιμάνι, εξαιρετικές καιρικές συνθήκες ακόμα και τον χειμώνα και τεράστια ξενοδοχειακή υποδομή, που παραμένει αρκετούς μήνες διαθέσιμη.

Αντί για προσγειώσεις και απογειώσεις στο αεροδρόμιο Ηρακλείου, μπορούμε να έχουμε αγώνες μηχανοκίνητου αθλητισμού ©ΥΠΑ

Αρα, προϋποθέσεις υπάρχουν, αρκεί να δημιουργηθεί ένα σωστό σχέδιο, από τώρα και όχι από το 2017 που θα ξεκινήσει το νέο αεροδρόμιο και να προετοιμαστεί το κατάλληλο σχέδιο.

Αναφερόμενος στην πρόταση του υφυπουργού, ο αερολιμενάρχης του Ηρακλείου, Γιώργος Πλιάκας σχολίασε: «Είναι μια εξαιρετική ιδέα. Μπορεί πιθανόν να αξιοποιηθεί μέρος των εγκαταστάσεων αλλά και οι δύο διάδρομοι, απογείωσης-προσγείωσης, ο βοηθητικός αλλά και οι περιφερειακοί δρόμοι. Είναι σημαντικό ότι όλη η έκταση ανήκει στο δημόσιο».

Υπέρ της ιδέας τάχθηκαν ο Μιχάλης Βλατάκης πρόεδρος Τουριστικών & Ταξιδιωτικών Πρακτόρων ο λιμενάρχης Ηρακλείου, Ευθύμης Δουβής, ο Νίκος Χαλκιαδάκης, πρόεδρος Ξενοδόχων Ηρακλείου, ο Γιώργος Χριστοδουλάκης, πρόεδρος Ένωσης Επιχειρηματιών Ενοικιαζόμενων Διαμερισμάτων και Δωματίων Ν. Ηρακλείου «Η ΦΙΛΟΞΕΝΙΑ», ο Κώστας Κουρκούνης, επιχειρηματίας, αντιπρόεδρος Τουριστικών Πρακτόρων Κρήτης και ο Τάκης Καλουτσάκης, τουριστικός επιχειρηματίας.

Ο υφυπουργός Αθλητισμού τόνισε ότι μετά τις εκλογές μπορεί να ανοίξει η συζήτηση με όλους τους φορείς γι’ αυτό το εγχείρημα. Η χρονική συγκυρία κρίνεται ευνοϊκή καθώς η Ελλάδα, λόγω της επιτυχημένης διοργάνωσης του Ράλλυ Ακρόπολις έχει την έξωθεν καλή μαρτυρία στον κόσμο του μηχανοκίνητου αθλητισμού, ενώ η Dorna επιθυμεί τη διοργάνωση αγώνα Moto GP στην Ελλάδα. Σε κάθε περίπτωση, μια τέτοια εγκατάσταση μπορεί να λειτουργήσει όλο το χρόνο και όχι μόνο για τη διοργάνωση αγώνων. Ο κύριος όγκος εργασιών μιας ανάλογης υποδομής είναι οι δοκιμές εξέλιξης αγωνιστικών ομάδων, κατασκευαστών αυτοκινήτων ή και ελαστικών. Φυσικά θα μπορεί να λειτουργήσει και ως κόμβος τεχνολογίας για τους φοιτητές των πανεπιστημίων, όπως και ως χώρος εκπαίδευσης και ανάπτυξης κουλτούρας οδικής ασφάλειας.

Tags: