Εξετάζει τη νομική οδό ο Μάσα για να πάρει τον τίτλο 15 χρόνια μετά! (vid)

Φελίπε Μάσα

i

©Google

Εξετάζει τη νομική οδό ο Μάσα για να πάρει τον τίτλο 15 χρόνια μετά! (vid)

Άγγελος Φραγκισκάτος • Δημήτρης Μπαλής • 10:24 - 05.04.2023 / Ανανεώθηκε: 17:22 - 14.08.2024

Οι τωρινές δηλώσεις του Μπέρνι Εκλεστον ρίχνουν λάδι στη φωτιά που έκαψε τον άλλοτε πιλότο της Ferrari.

Τι τις ήθελε τις δηλώσεις ο Μπέρνι Εκλεστον στα 92 του χρόνια, αυτή τη στιγμή; Αφού δεν έκανε αυτό που έπρεπε τότε, το σωστό, τι το λέει τώρα, 15 χρόνια μετά, που έχουν χυθεί δάκρυα από τον Μάσα και όλους τους Βραζιλιάνους που έχασαν τον τίτλο του πρωταθλητή το 2008;

Θα ήταν ο τέταρτος Βραζιλιάνος παγκόσμιος πρωταθλητής της Formula 1, μετά τους Έμερσον Φιτιπάλντι (1972 με Lotus, 1974 με McLaren), Νέλσον Πικέ (1981 – 1983 με Brabham, 1987 με Williams) και Αϊρτον Σένα (1988-1990-1991 με McLaren), όμως στην τελευταία στροφή, του τελευταίου γκραν πρι της χρονιάς του 2008 και μάλιστα μέσα στην πατρίδα του, στη Βραζιλία, ο Μάσα, μολονότι κέρδισε, έχασε τον τίτλο επειδή ο Χάμιλτον πήρε έναν βαθμό παραπάνω.

Είναι αδύνατο να ξεχάσω εκείνες τις στιγμές. Ο Μάσα πέρασε πρώτος τη γραμμή του τερματισμού, ο πατέρας του και όλοι στη Ferrari έκλεγαν, διότι θα κατακτούσαν έναν δεύτερο συνεχόμενο τίτλο οδηγών (2007 ο Κίμι Ραϊκόνεν) – τους στοίχιωσε από τότε μέχρι τώρα- και οι Βραζιλιάνοι παραληρούσαν. 

Οι ομάδες της Formula 1 συμφωνούν να εξετάσουν την αυτόνομη μορφή σπριντ για το Αζερμπαϊτζάν
FORMULA 1

19:42 - 04.04.2023

Οι ομάδες της Formula 1 συμφωνούν να εξετάσουν την αυτόνομη μορφή σπριντ για το Αζερμπαϊτζάν

Τα σχέδια για την εισαγωγή μιας νέας αυτόνομης μορφής σπριντ για το Σαββατοκύριακο (28-30/4) του γκραν πρι του Αζερμπαϊτζάν προχώρησαν, αφού ο επικεφαλής της Formula 1, Στέφανο Ντομενικάλι, συναντήθηκε με τους επικεφαλής της ομάδας την Κυριακή (2/4).

Ωστόσο, κι ενώ είχε πιάσει βροχή, ο Τίμο Γκλοκ έμελλε να αλλάξει την κατάσταση, Στην τελευταία στροφή κι ενώ ήταν 5ος, γλίστρισε με την Toyota καθώς φορούσε ελαστικά για στεγνό δρόμο, τον πέρασε ο Χάμιλτον με τη McLaren, κατετάγη αυτός 5ος και με τον έναν παραπάνω βαθμό που πήρε, στέφθηκε αυτός πρωταθλητής, στερεύοντας από δάκρυα τη χώρα της σάμπας και του φαντεζί ποδοσφαίρου.

Κι έρχεται ο Μέρνι Εκλεστον τώρα, αφεντικό τότε της Formula 1, να ρίξει λάδι στη φωτιά, όχι για τον τελευταίο αγώνα και την ατυχία του Γκλοκ, που δε γλίστρησε εσκεμμένα, αλλά για τον αγώνα της Σιγκαπούρης εκείνη τη χρονιά, που έμεινε στην ιστορία ως Crashgate.

Θυμίζω ότι σε εκείνον τον αγώνα, ο Νέλσον Πικέ Τζιούνιορ έπεσε επίτηδες σε τοίχο με τη Renault, διέλυσε το μονοθέσιο, μπήκε το αυτοκίνητο ασφαλείας στην πίστα, άλλαξε η ροή του αγώνα και νίκησε ο ομόσταβλός του στη γαλλική ομάδα, Φερνάντο Αλόνσο. Στον αγώνα αυτό, ο Χάμιλτον ανέβηκε στο τρίτο σκαλί του βάθρου, ενώ ο Μάσα, με όλη την αναστάτωση από το αυτοκίνητο ασφαλείας και ένα λανθασμένο πιτ στοπ, τερμάτισε 13ος, μένοντας εκτός βαθμών.

Ο Δημήτρης Μπαλής με τον Φελίπε Μάσα κατά την επίσκεψή του στην Αθήνα εκείνη την εποχή

Για αυτό το περιστατικό, που θεωρήθηκε εσκεμμένο, την επόμενη χρονιά κι ενώ είχαν διαρρεύσει πληροφορίες από τον Πικέ, η Renault τιμωρήθηκε με διετή αποκλεισμό από τη F1, το αφεντικό της ομάδας Φλάβιο Μπριατόρε με αποκλεισμό εφ’ όρου ζωής από το σπορ, ενώ πενταετής αποκλεισμός επιβλήθηκε και στον τεχνικό επικεφαλής Πατ Σάιμοντς. Ο Αλόνσο τη γλίτωσε διότι δε γνώριζε τίποτα, ενώ ο Πικέ αθωώθηκε επειδή μαρτύρησε το τι έγινε.

Σύμφωνα με τους κανονισμούς της FIA, δεν άλλαξε κάτι εκ των υστέρων για όσα έγιναν το 2008, διότι μετά την απονομή των τροπαίων του πρωταθλητή, όπως με την απομάκρυνση από το ταμείο, που λένε στα καταστήματα, ουδέν λάθος αναγνωρίζεται.

Κι όμως, πολλοί ήξεραν ότι μπορούσαν να κάνουν κάτι το 2008 και δεν το έκαναν.

Σε μια συνέντευξη στην ιστοσελίδα F1-Insider τον περασμένο μήνα, ο Εκλεστον είπε ότι ο ίδιος και ο τότε πρόεδρος της FIA Μαξ Μόσλεϊ γνώριζαν την κατάσταση «κατά τη διάρκεια της σεζόν του 2008». Και πρόσθεσε: «Αποφασίσαμε να μην κάνουμε τίποτα προς το παρόν. Θέλαμε να προστατεύσουμε το άθλημα και να το σώσουμε από ένα τεράστιο σκάνδαλο. Γι' αυτό έπεισα τον Νέλσον Πικέ να διατηρήσει την ψυχραιμία του. Τότε, υπήρχε ένας κανόνας ότι μια κατάταξη σε παγκόσμιο πρωτάθλημα μετά την τελετή απονομής των βραβείων της FIA στο τέλος της χρονιάς, δεν άλλαζε. Έτσι στον Χάμιλτον δόθηκε το τρόπαιο και όλα ήταν καλά. Είχαμε έγκαιρα αρκετές πληροφορίες για να διερευνήσουμε το θέμα. Σύμφωνα με το καταστατικό, θα έπρεπε να είχαμε ακυρώσει τον αγώνα στη Σιγκαπούρη υπό αυτές τις συνθήκες. Αυτό σημαίνει ότι θα ήταν διαφορετική η βαθμολογία του πρωταθλήματος. Και τότε ο Φελίπε Μάσα θα είχε γίνει παγκόσμιος πρωταθλητής και όχι ο Λιούις Χάμιλτον».

Αυτές οι κουβέντες του Εκλεστον, πυροδότησαν τον Μάσα που πλέον, επανεξετάζει το θέμα να διεκδικήσει νομικά τον τίτλο.

Μιλώντας στο Motorsport.com κατά τη διάρκεια του πρόσφατου Σαββατοκύριακου Stock Car Pro Series στη Goiania, ο Μάσα είπε: «Εκείνη την εποχή, οι δικηγόροι της Ferrari μου είπαν για αυτόν τον κανόνα. Πήγαμε σε άλλους δικηγόρους και η απάντηση ήταν ότι δεν μπορούσε να γίνει τίποτα. Οπότε λογικά πίστεψα σε αυτή την κατάσταση. Αλλά μετά από 15 χρόνια, ακούμε ότι ο (πρώην) ιδιοκτήτης του σπορ λέει ότι τα ήξερε το 2008, μαζί με τον πρόεδρο της FIA, και δεν έκαναν τίποτα για να μην αμαυρώσουν το όνομα της F1. Είναι πολύ λυπηρό, να ξέρω ότι το αποτέλεσμα αυτού του αγώνα έπρεπε να ακυρωθεί και θα είχα έναν τίτλο. Τελικά ήμουν αυτός που έχασα τα περισσότερα με αυτό το αποτέλεσμα. Οπότε, το ψάχνουμε για να τα καταλάβουμε τι γίνεται με όλα αυτά».

Ο Μάσα αποδέχεται ότι οι πιθανότητές του να βρει κάποια λύση για να αμφισβητήσει το αποτέλεσμα είναι ελάχιστες, αλλά επιμένει ότι αυτό δεν τον αποτρέπει από το να το εξετάσει. «Σκοπεύω να μελετήσω την κατάσταση, τους νόμους και τους κανόνες. Πρέπει να έχουμε μια ιδέα για το τι είναι δυνατόν να κάνουμε», είπε ο Βραζιλιάνος οδηγός, ο οποίος δεν έχει ως κίνητρο την οικονομική αποζημίωση. Τον τίτλο θέλει, λέγοντας ότι δεν είναι ασυνήθιστο για άλλα αθλήματα να τροποποιούν τα αποτελέσματα πολλά χρόνια μετά, όταν έχουν προκύψει νέα στοιχεία απάτης. Κι όπως τόνισε: «Έχουμε ήδη δει άλλες καταστάσεις να συμβαίνουν στον αθλητισμό, όπως ο Λανς Άρμστρονγκ (ποδηλάτης), ο οποίος αποδείχθηκε ότι ήταν ντοπαρισμένος και έχασε όλους τους τίτλους. Ποιά είναι η διαφορά;»

Πάντως με τη Ferrari δεν έχει μιλήσει ακόμα για το θέμα.