O μοναδικός πιλότος που κέρδισε παγκόσμιο πρωτάθλημα και με τις δύο κορυφαίες ομάδες της Formula 1, τη Ferrari και την McLaren, Νίκι Λάουντα γεννήθηκε μια μέρα σαν κι αυτή πριν 75 χρόνια.
Ο Νίκι Λάουντα μπορεί να χαρακτηριστεί «θρύλος» της Formula 1, κάτι που αποδεικνύεται από τα κατορθώματα του επί πίστας. Ο Αυστριακός υπήρξε πιλότος που προετοιμαζόταν με μέθοδο πριν από τους αγώνες, για να είναι ψυχολογικά έτοιμος για κάθε GP και διακρινόταν ιδίως για τη μεγάλη του αποφασιστικότητα ενώ οδηγούσε.
Ο Λάουντα γεννήθηκε σαν σήμερα το 1949 στη Βιέννη και με τις επιτυχίες του επί πίστας αλλά και το θλιβερό συμβάν του 1976 πέρασε στο πάνθεον της Formula 1 και το Sportal δράττεται της ημέρας για να αποτίσει φόρο τιμής σε αυτή την εμβληματική μορφή του μηχανοκίνητου αθλητισμού.
Το ξεκίνημα στις πίστες
Ο Αντρέας Νίκολαους Λάουντα, όπως ήταν το πλήρες όνομα του ξεκίνησε να «τρέχει» στις πίστες της Formula 1 το 1972 με την ομάδα της March. Το 1974 έκανε το μεγάλο βήμα στην καριέρα του και μεταπήδησε στη Ferrari που εκείνη την περίοδο βίωνε αναδιοργάνωση και παρέμεινε εκεί μέχρι το1977.
Πολύ σύντομα ο Λάουντα ξεδίπλωσε το ταλέντο και τις οδηγικές του ικανότητες, αφού μόλις έναν χρόνο μετά κατέκτησε το πρώτο του παγκόσμιο πρωτάθλημα (1975) και έτσι σε ηλικία 25 ετών έβαλε στην τροπαιοθήκη του το ένα από τα τρία βαρύτιμα κύπελλα που έχει κερδίσει.
Το ατύχημα που παραλίγο να του κοστίζει τη ζωή και τελικά του την άλλαξε άρδην
Οδηγώντας το μονοθέσιο της Ferrari την 1η Αυγούστου ο Λάουντα λίγο έλειψε να χάσει τη ζωή του. Ο λόγος; Στο διάσημο σιρκουί του Νίρμπουργκρινγκ, στη Γερμανία, το μονοθέσιο του έπεσε με σφοδρότητα πάνω σ' έναν διαχωριστικό τοίχο και τυλίχτηκε στις φλόγες.
Ο Λάουντα παρέμεινε για περίπου ένα λεπτό εγκλωβισμένος μέσα στο μονοθέσιο του και οι φλόγες τον έκαιγαν κυριολεκτικά ζωντανό. Για καλή του τύχη τρεις οδηγοί που βρίσκονταν πίσω του κατάφεραν να τον απεγκλωβίσουν σώο. Οι φωτογραφίες και τα video από το εν λόγω ατύχημα σόκαραν όλο τον κόσμο.
Ο Λάουντα βγήκε ζωντανός από το φλεγόμενο μονοθέσιο του, με τρομερά εγκαύματα σε όλο του το κορμί, με την εικόνα ιδίως του προσώπου του να προκαλεί σοκ. Το εντυπωσιακό είναι ότι μόλις έξι εβδομάδες μετά το σοβαρό ατύχημα, ο Αυστριακός παρότι βρισκόταν ακόμη υπό ιατρική παρακολούθηση αποφάσισε να ταξιδέψει στην Ιταλία για να πάρει μέρος στο Γκραν Πρι της Μόντσα, δημιουργώντας εντυπώσεις στον χώρο του μηχανοκίνητου αθλητισμού, αφού παραμέρισε τα επίπονα εγκαύματα που του είχαν αλλοιώσει το πρόσωπο.
Παραλίγο ξανά πρωτάθλημα το 1976, τίτλος έναν χρόνο μετά
Το 1976 ο Λάουντα δεν κατάφερε στις λεπτομέρειες επί της ουσίας να πάρει το πρωτάθλημα, αφού ο μεγάλος του αντίπαλος, Τζέιμς Χαντ στέφθηκε πρωταθλητής. Υπάρχει μάλιστα και μια ταινία («Rush»,2013), που γυρίστηκε και η πλοκή της έχει να κάνει με τις «μάχες» ανάμεσα στον Αυστριακό και τον Βρετανό πιλότο.
Ο κύκλος του Λάουντα στη Ferrari έκλεισε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, με τον Αυστριακό να κατακτά και δεύτερο παγκόσμιο τίτλο με το ιταλικό μονοθέσιο το 1977.
Δύο χρόνια αργότερα ο Λάουντα αποφασίζει να αποσυρθεί από την ενεργό δράση και στρέφεται στη δεύτερη του αγάπη, τους...αιθέρες. Ο Αυστριακός ιδρύει λοιπόν την πρώτη του αεροπορική εταιρεία, τη Lauda Air.
Επάνοδος στις πίστες και οριστική αποχώρηση
Ο μηχανοκίνητος αθλητισμός και οι αγώνες της Formula 1 δεν έπαψαν ποτέ να ελκύουν τον Λάουντα, που ξαπόστασε για τρία χρόνια και...τράβηξε ξανά προς τη δόξα το 1982, αυτή τη φορά στο τιμόνι της McLaren, με την οποία δύο χρόνια αργότερα πήρε το τρίτο και τελευταίο πρωτάθλημα του, όντας ο πρώτος οδηγός μέχρι στιγμής που έχει κερδίσει παγκόσμιο τίτλο τόσο με τη Ferrari, όσο και με τη McLaren.
Ακόμη και μετά την αποχώρηση του από την αγωνιστική δράση, το πάθος και η αγάπη του Λάουντα παρέμεινε αναλλοίωτο. Ο Αυστριακός εξακολουθούσε να δίνει το «παρών» σε αγώνες, υπηρέτησε ξανά τη Ferrari από άλλη σκοπιά, αυτή του συμβούλου, ενώ ήταν και επικεφαλής της αγωνιστικής ομάδας της Jaguar. Παράλληλα διετέλεσε μη εκτελεστικός πρόεδρος και μέτοχος της ομάδας Μερσέντες-Πετρόνας, ενώ μπήκε και στον τηλεοπτικό χώρο, ως σχολιαστής του αθλήματος.
Προβλήματα υγείας και το τέλος
Το ατύχημα που λίγο έλειψε να του κοστίζει τη ζωή του, τελικά στοίχισε μακροπρόθεσμα στον Λάουντα. Τα επιβλαβή αέρια που είχε εισπνεύσει ενόσω το μονοθέσιο του καιγόταν επηρέασαν το αναπνευστικό του σύστημα αλλά και όλο του τον οργανισμό.
Μάλιστα ο Αυστριακός χρειάστηκε να περάσει την πόρτα του χειρουργείου τρεις φορές ( δύο για μεταμοσχεύσεις νεφρών, 1997 και 2005 και μία τον Αύγουστο του 2018, επείγουσα μεταμόσχευση πνεύμονα).
13:46 - 22.02.2024
Στην κορυφή των χρόνων ο Λεκλέρ το πρωί της δεύτερης μέρας των δοκιμών στο Μπαχρέιν, πριν από την διακοπή
Ο Σαρλ Λεκλέρ με τη Ferrari SF-24 σημείωσε τον ταχύτερο χρόνο το πρωί της δεύτερης μέρας των δοκιμών στο Μπαχρέιν, προτού κάνουν την εμφάνισή τους οι κόκκινες σημαίες.
Ο Νίκι Λάουντα «έφυγε» ειρηνικά κατά τη διάρκεια του ύπνου του στο σπίτι του, στη Βιέννη, στις 20 Μαϊου του 2019, σε ηλικία 70 ετών.