Πότε και για ποιο λόγο έχουν αναβληθεί αγώνες της Formula 1

Για πρώτη φορά στην Ιμολα δεν έγινε γκραν πρι λόγω καιρικών συνθηκών

i

© Pirelli

Πότε και για ποιο λόγο έχουν αναβληθεί αγώνες της Formula 1

Δημήτρης Μπαλής • 09:18 - 18.05.2023 / Ανανεώθηκε: 16:14 - 14.08.2024

Η ματαίωση του γκραν πρι της Ιμολα, που ήταν να γίνει την Κυριακή, αποτελεί ιστορική στιγμή για τη Formula 1.

Οι μεγάλες καταστροφές από την πλημμύρες που πλήττουν την περιοχή της Εμίλια Ρομάνια, και οι θάνατοι ανθρώπων, έφεραν σε δεύτερη μοίρα τη διεξαγωγή του γκραν πρι.

Η ματαίωση του γκραν πρι της Κυριακής ήταν φυσικό επακόλουθο, και σε αγωνιστικό επίπεδο στην F1 ψάχνουν να δουν αν μπορεί ο αγώνας να γίνει ενδιάμεσα στο καλεντάρι, με απίθανη την επαναφορά του στο πρόγραμμα του 2023.

Πάντως, έγινε ο πρώτος αγώνας του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος που αναβλήθηκε για καιρικές συνθήκες, στα 1.084 γκραν πρι που έχουν γίνει μέχρι σήμερα.

Όμως, δεν είναι το πρώτο γκραν πρι που ματαιώνεται καθώς έχουν συμβεί και άλλες ματαιώσεις για πολλούς λόγους, μεταξύ άλλων για μποϊκοτάζ οδηγών και πολιτικές αναταραχές.

1955 - η καταστροφή του Λε Μαν

Τον Ιούνιο του 1955, στο Le Mans 24 Hours σκοτώθηκαν 80 θεατές με τον Πιέρ Λεβέγκ να πέφτει στην κερκίδα ύστερα από επαφή με τον Λανς Μακλίν, ο οποίος πρτοσπάθησε να αποφύγει τη Jaguar του Μάικ Χόθρον.

Ματαιώθηκαν και τα γκραν σε σε Γαλλία, Ελβετία και Ισπανία, καθώς η σεζόν συντομεύτηκε σημαντικά με τον Χουάν Μανουέλ Φάντζιο να διεκδικεί έναν τρίτο τίτλο για τη Mercedes.

Ο μηχανοκίνητος αθλητισμός θα επέστρεφε σε τρεις από τις χώρες, αλλά η απαγόρευση παρέμεινε σε ισχύ στην Ελβετία. Οι αγώνες θα επέστρεφαν εκεί μόνο για τη Formula E και μόλις τον Μάιο του 2022 άρθηκε επισήμως η απαγόρευση του μηχανοκίνητου αθλητισμού, 77 χρόνια μετά την καταστροφή.

Η Mercedes, για την οποία οδηγούσε ο Λεβέγκ, αποσύρθηκε επίσης από τη F1 στο τέλος της σεζόν του 1955, επέστρεψε ως προμηθευτής κινητήρων για τη McLaren το 1997 και στη συνέχεια ως πλήρης ομάδα το 2010 αναλαμβάνοντας τη Brawn GP.

1957 - Χρήματα

Ως απάντηση στην κρίση του Σουέζ του 1956, όταν η βρετανική κυβέρνηση προσπάθησε να ανακτήσει τον έλεγχο του καναλιού του Σουέζ και να απομακρύνει τον Αιγύπτιο πρόεδρο Γκαμάλ Αμπντέλ Νάσερ που τους είχε πει να φύγουν ευγενικά μετά την εθνικοποίηση της εταιρείας πετρελαίου, οι τιμές της βενζίνης και του πετρελαίου εκτοξεύτηκαν στα ύψη.

Η κρίση του Σουέζ και ο αποκλεισμός της διώρυγας επέφεραν και την παραίτηση του Βρετανού πρωθυπουργού Άντονι Ίντεν.

Ως εκ τούτου, οι διοργανωτές του γκραν πρι της Ολλανδίας και του Βελγίου το 1957 μπορούσαν να προσφέρουν μειωμένα ποσά και χρηματικά έπαθλα - κάτι που οι ομάδες δε δέχθηκαν.

Ετσι, επιλέχθηκε γκραν πρι αντικατάστασης η Πεσκάρα της Ιταλίας, μια τεράστια πίστα, με χρόνο γύρου λιγότερο από 10 λεπτά και νικητή τον Στέρλινγκ Μος μετά από 18 γύρους.

Δύο ακυρώσεις στο Σπα

Τόσο το 1969 όσο και το 1985, το γκραν πρι του Βελγίου στο Σπα ματαιώθηκε, αλλά για πολύ διαφορετικούς λόγους.

Το 1969, ο Τζάκι Στιούαρτ ήταν επικεφαλής ενός μποϊκοτάζ των οδηγών, καθώς οι διοργανωτές δεν θα πλήρωναν για κρίσιμες αναβαθμίσεις ασφαλείας που απαιτούσαν.

Στο παλιό Σπα και ο Στιούαρτ είχε εμπλακεί σε ένα τρομακτικό ατύχημα το 1966, όταν, στο βρεγμένο δρόμο χτύπησε, το αυτοκίνητο έμεινε ανάποδα και πήρε φωτιά από τα καύσιμα του ρεζερβουάρ.

Τη δεύτερη φορά, το γκραν πρι δεν έγινε μολονότι είχαν γίνει οι δοκιμές, λόγω απαιτούμενων εργασιών για συνθήκες βροχής. Ο αγώνας έγινε τον Σεπτέμβριο με νικητή τον Αϊρτον Σένα με Lotus που σημείωσε τη 2η από τις 41 νίκες του.

2011 Μπαχρέιν - Πολιτικές αναταραχές

Στα τέλη του 2010, ξεκίνησαν οι διαδηλώσεις της Αραβικής Άνοιξης στη Μέση Ανατολή καθώς και μια σειρά εξεγέρσεων στον αραβικό κόσμο για τα ανθρώπινα δικαιώματα, τις οικονομικές ανησυχίες και τη διαφθορά.

Οι αντικυβερνητικές διαδηλώσεις έπληξαν το Μπαχρέιν, που ήταν προγραμματισμένο να φιλοξενήσει την έναρξη του πρωταθλήματος στις 13 Μαρτίου.

Ακόμη και όταν η F1 επέστρεψε το 2012, η Force India δεν συμμετείχε στο FP2, την Παρασκευή και επέστρεψε στο ξενοδοχείο.

COVID-19

Ο πρώτος αγώνας της F1 που ακυρώθηκε από τον COVID-19 ήταν το κινεζικό γκραν πρι στις αρχές του 2020, αλλά μέχρι την έναρξη του γκραν πρι της Αυστραλίας, η πανδημία χειροτέρευε.

Στην αρχή της αγωνιστικής εβδομάδας, η F1 πήγε στην Αυστραλία, αλλά ένα μέλος της ομάδας της McLaren βρέθηκε θετικό στον ιό και έτσι αποσύρθηκαν με τον αγώνα. Τελικά το γκραν πρι ματαιώθηκε πριν από την έναρξη των δοκιμών.

Αυτό προκάλεσε ένα κύμα ακυρώσεων, συμπεριλαμβανομένων αγώνων στο Βιετνάμ, το Μονακό, την Αμερική και την Ιαπωνία.

Ορισμένα γκραν πρι αποσύρθηκαν επίσης το 2021, συμπεριλαμβανομένων της Αυστραλίας, του Καναδά και της Σιγκαπούρης.

Το κινεζικό γκραν πρι δεν έχει επιστρέψει ακόμη στο ημερολόγιο από το 2019 λόγω της πανδημίας και της προσέγγισης της κυβέρνησης για «μηδενικό-COVID».

Τα γκραν πρι που ματαιώθηκαν

1955 Γαλλία 1955 τραγωδία Λε Μαν

1955 Ελβετία 1955 τραγωδία Λε Μαν

1955 Ισπανία 1955 τραγωδία Λε Μαν

1955 Γερμανία 1955 τραγωδία Λε Μαν

1957 Ολλανδία 1956 Κρίση του Σουέζ

1957 Βέλγιο 1956 Κρίση του Σουέζ

1969 Βέλγιο Μποϊκοτάζ οδηγών

1985 Μη ασφαλής πίστα του Βελγίου (έγινε τον Σεπτέμβριο του 1985)

2011 Μπαχρέιν Πολιτικές αναταραχές

2020 (έως τώρα) Κίνα COVID

2020-21 Αυστραλία COVID

2020 Βιετνάμ COVID

2020 Ολλανδία COVID

2020 Μονακό COVID

2020 Αζερμπαϊτζάν COVID

2020-21 Καναδάς COVID

2020 Γαλλία COVID

2020-21 Σιγκαπούρη COVID

2020-21 Ιαπωνία COVID

2020 Ηνωμένες Πολιτείες COVID

2020 Μεξικό COVID

2020 Βραζιλία COVID

2023 Ιμολα Πλημμύρες και ακραία καιρικά φαινόμενα

Tags: