Αυτός είναι ο μακροπρόθεσμος στόχος της βρετανικής ομάδας, σύμφωνα με τον αθλητικό διευθυντή της, Άντι Στίβενσον.
Με τις καλύτερες δυνατές προοπτικές έχει αρχίσει το φετινό πρωτάθλημα η Aston Martin. Έχει συλλέξει πολλούς πόντους, η εμφάνισή της AMR23 στο βάθρο έχει συνέπεια και όλα δείχνουν να είναι ευοίωνα. Ο Άντι Στίβενσον από τη μεριά του, αθλητικός διευθυντής των Βρετανών, μίλησε στην επίσημη ιστοσελίδα της Aston Martin για την καριέρα του, για την ομάδα, αλλά και όλα όσα έχει υπό την ευθύνη του, όπως για παράδειγμα τις συζητήσεις με τη FIA και άλλα πολλά.
Ο Στίβενσον πέτυχε στη Formula 3 και τη Formula 3000 με την Eddie Jordan Racing στις αρχές της δεκαετίας του '90 και έγινε γνωστότερος όταν η ομάδα του Έντι Τζόρνταν εισήλθε στη Formula 1. Έχοντας διατελέσει επικεφαλής μηχανικός, το 2005 έγινε αθλητικός διευθυντής της Jordan και στον ρόλο που του έχει ανατεθεί στην Aston Martin και είναι ακριβώς ο ίδιος, συνομιλεί με τη FIA και το Sporting Working Group, εφεσιβάλλοντας αν χρειαστεί, τιμωρίες που αδικούν την Aston Martin. Άρα, ξέρει πάρα πολύ καλά τους κανονισμούς και αν του διαφύγει κάτι, έχει πάντα στην τσάντα του το βιβλίο των κανονισμών.
14:48 - 22.04.2023
Απολύθηκε η αρχισυντάκτρια του γερμανικού περιοδικού, μετά από τη ψεύτικη συνέντευξη του Σουμάχερ
Αφού το γερμανικό περιοδικό, Die Aktuelle υποστήριξε ότι δημοσίευσε μια συνέντευξη με τον Μίκαελ Σουμάχερ που στην πραγματικότητα δημιουργήθηκε από ένα chatbot AI, η αρχισυντάκτρια του έχασε τη θέση της.
Αναλυτικά η συνέντευξή του στην επίσημη ιστοσελίδα της Aston Martin και πιο συγκεκριμένα στην ενότητα Undercut
-«Δεν θα αντέξεις πολύ εδώ», ήταν τα λόγια που σου είπε ο Έντι Τζόρνταν όταν μπήκες στην ομάδα. Πώς το αντιμετώπισες αυτό;
Ήμουν πολύ, πολύ νεότερος εκείνες τις μέρες και, αν και δεν μπορούσα να το δω τότε, κοιτάζοντας πίσω τώρα ήταν ξεκάθαρο τι έκανε ο Έντι. Ο Έντι προσπαθούσε να με παρακινήσει. Δεν ήταν ότι δεν με ήθελε στην ομάδα. Αυτό που ήθελε ήταν να με κάνει να κάνω διπλάσια δουλειά από αυτή που με πλήρωνε – και αυτό ακριβώς πήρε. Όταν το είπε αυτό, σκέφτηκα, «Θα σου αποδείξω ότι κάνεις λάθος: θα έχω σκυμμένο το κεφάλι μου, θα δουλέψω σκληρά και θα είμαι ακόμα εδώ». Δεν μου φαινόταν σκληρή δουλειά, όμως. Ήταν εύκολο γιατί απολάμβανα αυτό που έκανα. Δεν αισθάνεσαι το άγχος και την πίεση όταν νιώθεις ικανοποίηση από όλα όσα κάνεις στη δουλειά σου. Αυτό είναι που με κράτησε να συνεχίζω κάθε χρόνο και γιατί έχω μείνει εδώ για τόσο καιρό. Κάθε χρόνο ανυπομονείς και σκέφτεσαι πώς μπορούν να βελτιωθούν τα πράγματα και πώς μπορείς να συμβάλεις σε αυτή τη βελτίωση. Πριν το καταλάβεις, το κάνεις εδώ και 35 χρόνια!
-Τι γίνεται όταν τα πράγματα δεν πάνε όπως τα περιμένεις ή τα θέλεις, για παράδειγμα όταν ο Αλόνσο τιμωρήθηκε με ποινή 10 δευτερολέπτων λίγο μετά το γκραν πρι της Σαουδικής Αραβίας, κάτι που θα κόστιζε στην ομάδα ένα βάθρο; Αυτό πρέπει να ήταν αγχωτικό και κάθε άλλο παρά ευχάριστο.
Όταν τα πράγματα είναι αγχωτικά, τότε ευδοκιμώ. Αυτές οι στιγμές είναι προκλητικές, αλλά αφορούν ακριβώς τον τομέα μου. Τότε είναι που μπορώ να αντλήσω όλη μου τη γνώση και την εμπειρία. Μπορείς να επικαλεστείς προηγούμενα συμβάντα και δεδικασμένα που έχουν δημιουργηθεί. Κάθε φορά που η σεζόν έχει τελειώσει, παρακολουθώ επαναλήψεις αγώνων - ατελείωτα. Τρελαίνει τη γυναίκα μου, αλλά το κάνω για να υπενθυμίσω στον εαυτό μου τι συνέβη και τα δεδικασμένα που έχουν δημιουργηθεί, ώστε να είμαι προετοιμασμένος για τις δύσκολες στιγμές που αναπόφευκτα θα αντιμετωπίσουμε την επόμενη σεζόν. Και, προφανώς, κάνω πολλή προετοιμασία με τους αθλητικούς κανονισμούς – πρέπει να τους γνωρίζεις από μέσα.
-Πώς γνωρίζετε πότε να κάνετε έφεση κατά μιας απόφασης της FIA;
Πρέπει να διαλέξεις τις μάχες σου. Δεν μπορείς να είσαι πάντα στο αυτί της FIA. Μερικές φορές οι αποφάσεις δεν θα είναι υπέρ, αλλά πρέπει να το ακολουθήσεις. Όταν είναι αρκετά ξεκάθαρο ή κάτι από το οποίο πρόκειται να κερδίσεις, τότε μπαίνεις για να πολεμήσεις. Χρειάζεται να έχεις όλες τις πληροφορίες που θα υποστηρίξουν την περίπτωσή σου έτοιμες να τις παρουσιάσεις στη FIA. Ποτέ δεν μπορείς να κάνεις έφεση για μια απόφαση από ιδιοτροπία. Αν αρχίσεις να κλαις, η FIA δεν θα σε ακούσει ποτέ. Πάντα αισθάνομαι ότι εμείς, ως ομάδα, πηγαίνουμε πολύ καλά προετοιμασμένοι στις σωστές στιγμές – και νομίζω ότι έχουμε δει τους καρπούς αυτού τη φετινή σεζόν με τον τρόπο που πάρθηκαν ορισμένες από τις τελικές αποφάσεις, όπως η ανάκτηση του βάθρου του Αλόνσο στην Τζέντα.
-Όταν υψώθηκε η κόκκινη σημαία τρεις γύρους πριν το τέλος του γκραν πρι στην Αυστραλία, γιατί έθετε σε κίνδυνο ένα καλό αποτέλεσμα για την ομάδα με τον Αλόνσο τρίτο και τον Στρολ έκτο ή είδατε μια επανεκκίνηση ως ευκαιρία;
Είδαμε τη δεύτερη κόκκινη σημαία και την επανεκκίνηση στην Αυστραλία ως ευκαιρία. Αντιμετωπίσαμε το ίδιο με τον Σεμπάστιαν Φέτελ πριν από μερικά χρόνια στο γκραν πρι του Αζερμπαϊτζάν. Μερικά μέλη της ομάδας ήθελαν να σταματήσει ο αγώνας και να μην ξαναρχίσει, αλλά ο Σεμπ έλεγε, "Όχι, πρέπει να ξαναρχίσουμε αυτόν τον αγώνα". Το είδε σαν ευκαιρία και στο τέλος, περάσαμε από την τρίτη στη δεύτερη θέση. Στην Αυστραλία, μπορούσαμε να δούμε ότι τόσο ο Φερνάντο όσο και ο Λανς ήθελαν μια επανεκκίνηση και τότε σκέφτεσαι, "Εντάξει, θα μπορούσαμε να πάμε για ακόμα καλύτερο αποτέλεσμα εδώ". Προφανώς, δεν λειτούργησε όπως θα θέλαμε, τουλάχιστον όχι αμέσως μετά την επανεκκίνηση, αλλά ήταν σίγουρα συναρπαστικό.
-Υπήρξε μεγάλη σύγχυση γύρω από τις δύο κόκκινες σημαίες και τις διαδικασίες επανεκκίνησης στο τέλος του γκραν πρι της Αυστραλίας. Έπραξε σωστά η FIA;
Το γκραν πρι της Αυστραλίας τελείωσε με τον μόνο τρόπο που θα μπορούσε να τελειώσει. Είναι ξεκάθαρα γραμμένο στους κανονισμούς. Είχαμε μια συνομιλία με το Race Control πριν συμβούν όλα, για να τους ενημερώσουμε για την κατανόηση των κανόνων μας και μας ενημέρωσαν για την απόφαση που επρόκειτο να πάρουν και ότι η ερμηνεία των κανόνων ήταν η ίδια. Υπήρχε λίγη αβεβαιότητα, αλλά η FIA το έκανε σωστά. Έμαθαν από πράγματα που έχουν συμβεί τα τελευταία χρόνια και διαχειρίστηκαν εξαιρετικά τον αγώνα. Είναι οι μόνοι με όλες τις πληροφορίες και οι άνθρωποι πρέπει να το θυμούνται αυτό. Κανένας από τους ανθρώπους που διαφωνούσαν με την κόκκινη σημαία στην Αυστραλία δεν είχε όλες τις πληροφορίες σχετικά με την κατάσταση των μπαριέρων, τι συνέβαινε γύρω από το σιρκουί και πού βρίσκονταν τα οχήματα ασφαλείας και οι γιατροί. Κανείς δεν το έκανε, εκτός από τη FIA. Πρέπει να εμπιστευόμαστε τη FIA γιατί έχει όλες τις πληροφορίες.
-Νιώθεις ποτέ συμπάθεια για τη FIA;
Η FIA δεν μπορεί ποτέ να κερδίσει. Όταν ο αγώνας πάει καλά είναι επειδή όλοι οι άλλοι είναι υπέροχοι και όταν πάει στραβά είναι επειδή η FIA έκανε λάθος. Τους νιώθω, αναλαμβάνουν αυτή την ευθύνη και το χειρίζονται πολύ καλά.
-Στο επερχόμενο γκραν πρι του Αζερμπαϊτζάν πρόκειται να παρουσιαστεί ο πρώτος Sprint Race της σεζόν και μια νέα μορφή έχει υιοθετηθεί. Θα λειτουργήσει;
Είμαστε πολύ κοντά στην οριστικοποίηση του format. Συνεργαζόμαστε στενά με τη FIA και το εξετάζουμε προσεκτικά με τους μηχανικούς και τους υπεύθυνους στρατηγικής μας για να βεβαιωθούμε ότι είναι εφαρμόσιμο. Όλοι υποστηρίζουμε τη νέα μορφή, αλλά πρέπει να διασφαλίσουμε ότι οι κανονισμοί θα λειτουργήσουν όπως προβλέπεται. Αυτό που μου αρέσει στην προτεινόμενη νέα μορφή είναι ότι τα δύο μέρη του αγώνα, ο Sprint Race και το γκραν πρι, είναι ξεχωριστά. Οι οδηγοί θα πιέσουν περισσότερο και θα πάρουν περισσότερα ρίσκα στον Sprint Race επειδή η θέση τερματισμού τους δεν θα επηρεάσει τη θέση τους στο γκριντ την Κυριακή. Θα είναι ένα εξαιρετικά συναρπαστικό Σαββατοκύριακο. Το Μπακού είναι μια ενδιαφέρουσα επιλογή για έναν αγώνα Sprint. Θα μπορούσε να είναι πολύ δύσκολο για τις ομάδες και τους οδηγούς, ειδικά λόγω του υψηλού ποσοστού φθοράς που έχουμε στο Μπακού λόγω της σκληρής φύσης της πίστας.
-Το κενό διάστημα των τεσσάρων εβδομάδων μεταξύ του αγώνα στης Αυστραλία και του Αζερμπαϊτζάν ήταν μια ευπρόσδεκτη ανάπαυλα ή μια απογοητευτική παύση; Μήπως είναι πολύ μεγάλο το καλεντάρι της F1;
Είμαστε μια αγωνιστική ομάδα, οπότε πρέπει να πάμε σε αγώνες. Για αυτό είμαστε εδώ, αυτό αγαπάμε. Αν κοιτάξετε το μέγεθος των ομάδων της F1 τώρα, θα πρέπει να μπορούν να αγωνίζονται σε 24 ή 25 αγώνες κάθε χρόνο. Δεν θα θέλαμε να δούμε το ημερολόγιο να μεγαλώνει πολύ περισσότερο γιατί τότε κινδυνεύουμε να αλλοιώσουμε το προϊόν, αλλά είναι φανταστικό που το άθλημα είναι τόσο δημοφιλές. Υπήρχαν στιγμές που αυτό δεν συνέβαινε πάντα. Θα πηγαίναμε στα γκραν πρι και μερικά θα ήταν αρκετά ήσυχα. Δεν είναι πια έτσι και είναι φανταστικό να το βλέπεις.
-Γίνεται ευκολότερη η σεζόν έχοντας ένα ανταγωνιστικό αυτοκίνητο;
Είναι σίγουρα πιο ευχάριστο να πηγαίνεις στα γκραν πρι όταν έχεις ένα ανταγωνιστικό αυτοκίνητο, αλλά είναι πιο δύσκολο. Αγωνιζόμαστε εδώ και πολύ καιρό και εργαζόμαστε σκληρά για να φτάσουμε σε αυτό το σημείο, προετοιμαζόμενοι για τη στιγμή που θα έχουμε ένα αυτοκίνητο με το οποίο μπορούμε πραγματικά να ανταγωνιστούμε. Όταν έχεις ένα ανταγωνιστικό αυτοκίνητο, κάνει το Σαββατοκύριακο του αγώνα ακόμα πιο έντονο. Επιστρέφεις σπίτι τη Δευτέρα το πρωί και είσαι εξαντλημένος – πραγματικά εξαντλημένος. Μια ομάδα στο πίσω μέρος του γκριντ θα σου πει ότι δουλεύει τόσο σκληρά όσο οι ομάδες στο εμπρός μέρος και υπάρχει πολλή αλήθεια σε αυτό, αλλά η πίεση είναι πολύ μεγαλύτερη όταν είσαι μπροστά. Υπάρχουν πολλά περισσότερα που πρέπει να σκεφτείς. Αξιολογείς συνεχώς το ρίσκο, θέλεις να βεβαιωθείς ότι έχεις τα πάντα σωστά.
-Έχει αλλάξει η ανταγωνιστικότητα της AMR23 τον τρόπο που η ομάδα πηγαίνει στους αγώνες;
Οι διαδικασίες είναι παρόμοιες. Πρέπει να αντλούμε τη μέγιστη απόδοση από το μονοθέσιο και την ομάδα σε κάθε διαδικασία. Όταν βρίσκεσαι στο πίσω μέρος του γκριντ προσπαθείς να συγκεντρώσεις τους πόντους από τα λάθη των άλλων. Πάντα διασφαλίζεις ότι κάνεις τη δουλειά σου σωστά, αλλά το επίπεδο ανταγωνιστικότητας είναι διαφορετικό – είναι αυξημένο – και πρέπει να παραμείνεις απίστευτα συγκεντρωμένος. Στο παρελθόν, τα πήγαμε πολύ καλά με αυτοκίνητα που δεν ήταν τόσο ανταγωνιστικά και πάντα ήμασταν υπερήφανοι για αυτό. Όταν άλλοι σκόνταφταν, ήμασταν πάντα εκεί, έτοιμοι να εκμεταλλευτούμε την ευκαιρία, χάρη στην προετοιμασία, την οργάνωση και τις εμπειρίες μας. Τώρα, δεν μπορούμε να σκοντάψουμε γιατί υπάρχουν ομάδες που θα κοιτάξουν να εκμεταλλευτούν τα λάθη μας. Όλοι σε κοιτάζουν. Οποιοδήποτε λάθος, ακόμη και το πιο μικρό λάθος ή μια ένδειξη, όλοι το επισημαίνουν. Όταν βρίσκεσαι στο πίσω μέρος του γκριντ οι άνθρωποι δεν σε παρακολουθούν τόσο πολύ, αλλά όταν είσαι μπροστά, βρίσκεσαι συνεχώς στο μικροσκόπιο.
-Νιώθεις ότι αυτό που κάνεις έχει μεγαλύτερη σημασία – όταν η ομάδα βρίσκεται μπροστά και όλα τα βλέμματα είναι στραμμένα πάνω σου;
Ναι. Είμαστε μέρος μιας καταπληκτικής ομάδας εδώ στην AMF1, μέρος μιας εμβληματικής μάρκας και αυτό από μόνο του αρκεί για να μας κάνει να νιώσουμε περήφανοι. Αλλά όταν το αυτοκίνητο είναι ανταγωνιστικό και βρίσκεται μπροστά, όλοι είναι ανεβασμένοι. Μπορείτε να το δείτε σε όλους στην ομάδα – όλοι έχουν μεγαλώσει λίγο.
-Μπορεί η ομάδα να διατηρήσει αυτό το επίπεδο απόδοσης;
Πρέπει να παραμείνουμε ρεαλιστές. Θα χρειαστεί πολύ σκληρή δουλειά για να μείνουμε εδώ που είμαστε. Υπάρχουν μερικές απίστευτα εδραιωμένες ομάδες που μπορεί να μην ξεκίνησαν δυνατά τη σεζόν, αλλά θα κάνουν ό,τι μπορούν για να μειώσουν τη διαφορά και να προσπαθήσουν να μας νικήσουν. Μπήκαμε σε αυτή τη σεζόν σίγουροι για τη δουλειά που είχαμε κάνει με την AMR23 –αλλά όχι με υπερβολική αυτοπεποίθηση– και παραδώσαμε το αυτοκίνητο που πιστεύαμε ότι μπορούσαμε. Στο ίδιο πνεύμα, είμαστε σίγουροι για το αναπτυξιακό μας πλάνο για τη σεζόν. Ξέρουμε τι κάνουμε και την κατεύθυνση που οδεύουμε, αλλά δεν ξέρουμε τι κάνουν οι άλλοι – αυτό είναι το άγνωστο.
-Νιώθετε πίεση;
Όσον αφορά στη διατήρηση αυτού του επιπέδου απόδοσης, νιώθω την πίεση – ωστόσο, αυτό με παρακινεί επίσης. Από τη στιγμή που έχω πάρει μια γεύση, αγωνιζόμαστε για τις πρώτες θέσεις και κατακτούμε βάθρα, δεν θέλω να τελειώσει. Δεν θέλω οι άλλες ομάδες να αποδίδουν καλύτερα από εμάς.
-Ήσασταν με αυτήν την ομάδα από την αρχή. Πώς έχει αλλάξει - είναι σε καλύτερη θέση για επιτυχία από ποτέ;
Αυτή είναι μια εκπληκτική ομάδα και αυτό που ο Λόρενς Στρολ μας επέτρεψε να χτίσουμε, μέσα από την υποστήριξη και το όραμά του. Είναι μια τέτοια ευκαιρία. Όλοι έχουμε το προνόμιο να είμαστε εδώ – να είμαστε μέρος αυτού του ταξιδιού. Η ομάδα είναι τόσο διαφορετική από ότι ήταν στο παρελθόν. Δεν μπορείς πραγματικά να κάνεις συγκρίσεις. Όταν μπήκαμε για πρώτη φορά στη Formula 1 το 1991, δεν ήμασταν καν σίγουροι αν θα ολοκληρώναμε τη σεζόν! Η μόνη σύγκριση που μπορώ να κάνω είναι ότι αυτό που συμβαίνει αυτή τη στιγμή σε αυτήν την ομάδα είναι τόσο συναρπαστικό όσο εκείνα τα πρώτα χρόνια στη Formula 1, αν όχι πιο συναρπαστικό. Το να φτάσεις σε ένα γκραν πρι με ένα αυτοκίνητο που μπορείς πραγματικά να ανταγωνιστείς είναι πολύ συναρπαστικό. Το '91 τερματίσαμε πέμπτοι στο πρωτάθλημα, αλλά απείχαμε τρία δευτερόλεπτα από την πολ ποζίσιον. Είμαστε πολύ πιο κοντά τώρα.
-Έχετε δουλέψει σε αυτό το άθλημα για περισσότερες από τρεις δεκαετίες. Τι σας παρακινεί;
Δεν υπάρχει κάτι άλλο που θα προτιμούσα να κάνω. Είμαι πολύ ανταγωνιστικός και αυτό με οδηγεί πραγματικά. Έχω ημιτελή δουλειά με αυτή την ομάδα. Το να κερδίζω μερικούς αγώνες δεν είναι αυτό για το οποίο είμαι εδώ και ούτε κάποιος άλλος στην ομάδα. Είμαστε εδώ για να κερδίσουμε το παγκόσμιο πρωτάθλημα – αυτός είναι ο μακροπρόθεσμος στόχος. Χρειάστηκε πολύ σκληρή δουλειά για να φτάσουμε εδώ που είμαστε τώρα, αλλά δεν μπορούμε να επαναπαυθούμε στις δάφνες μας. Οι μέρες που λέγαμε ότι το να τερματίσουμε τέταρτοι ή πέμπτοι είναι αρκετά καλό, έχουν τελειώσει.