Ο οικονομικός -και όχι μόνο- αντίκτυπος του ΕΚΟ Acropolis Rally 2022
i

© EKO RALLY ACROPOLIS

Ο οικονομικός -και όχι μόνο- αντίκτυπος του ΕΚΟ Acropolis Rally 2022

Δημήτρης Μπαλής • 13:21 - 09.12.2022 / Ανανεώθηκε: 11:15 - 20.08.2024

Αναλυτικά όσα παρουσιάστηκαν στο Forum, με αποτελέσματα σε αθλητικό, κοινωνικό και περιβαλλοντικό πεδίο.

Όταν το Ράλλυ Ακρόπολις επέστρεψε το 2021, ξανά στο καλεντάρι του παγκοσμίου πρωταθλήματος WRC, έπειτα από 8 χρόνια, ύστερα από επίμονη προσπάθεια του υφυπουργού Αθλητισμού Λευτέρη Αυγενάκη, ο οποίος σύστησε τη Motorsport Greece, ίσως πολλοί δεν πίστευαν ότι μπορεί η διοργάνωση ενός τέτοιους αγώνα, να δώσει μεγαλύτερη λάμψη στη χώρα μας.

Ανέκαθεν, βέβαια, το Ράλλυ Ακρόπολις ήταν η βιτρίνα της Ελλάδας στο εξωτερικό, όσον αφορά τον μηχανοκίνητο αθλητισμό, όμως για πρώτη φορά απέκτησε έναν πολυδιάστατο χαρακτήρα, με σαφή τουριστικό προσανατολισμό, δίνοντας, παράλληλα, έμφαση στην οδική ασφάλεια, με επιδείξεις σε πολλά μέρη της χώρας μας, ενώ ανέδειξε και τον περιβαλλοντικό του χαρακτήρα, καθώς ο αγώνας γίνεται κυρίως στα βουνά, με χιλιάδες θεατές, άρα και απορρίμματα.

Η άκρως επιτυχημένη διοργάνωση του ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις το 2021, με υπερ-ειδική διαδρομή στο κέντρο της Αθήνας, γύρω από την Πλατεία Συντάγματος, έφερε στο προσκήνιο μια πλήρη οργάνωση σε επίπεδο διαχείρισης των οικονομικών του αγώνα και της προβολής του. Για πρώτη φορά υπήρξαν τόσοι χορηγοί, που κάλυψαν το μεγαλύτερο μέρος του αγώνα.

Μιλώντας στο ΕΚΟ Acropolis Rally Forum, ο Λευτέρης Αυγενάκης ανέφερε ότι «το ελληνικό δημόσιο για τη διοργάνωση του αγώνα το 2021 είχε συμμετάσχει με 25% του προϋπολογισμού, που έφτανε τα 3 εκατ. ευρώ. Η χρήση 2021 κατέληξε κερδοφόρα, με το ποσό των 110.000 ευρώ. Από τα έσοδα που βεβαιώθηκαν εντός της χρήσης, η επιχορήγηση από τη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού ανήλθε στο ποσό των 725.000 ευρώ. Η μεγαλύτερη συμμετοχή στον κύκλο εργασιών πραγματοποιήθηκε από τα έσοδα που βεβαιώθηκαν εντός της χρήσης από χορηγίες και διαφημιστική προβολή, στο ποσό του 1.7 εκατ. ευρώ».

© EKO RALLY ACROPOLIS

Οσον αφορά στον φετινό αγώνα, που είχε και υπερ-ειδική διαδρομή στο ΟΑΚΑ (65.000 θεατές), έπειτα από τις δύο χρονιές του 2005 (γεμάτο στάδιο) και 2006 (μισογεμάτο), το Ελληνικό Δημόσιο συμμετείχε με το ποσό των 1.600.000 ευρώ (400.000 στη Motorsport Greece και 1,2 εκατ. ευρώ για την υπερ-ειδική διαδρομή), σε έναν αγώνα που έφθασε τα 5,5 εκατ. ευρώ, συνολικά. 

Η κατασκευή της υπερ-ειδικής, η λειτουργία της για τον αγώνα και η αποκατάσταση του σταδίου ανήλθαν στα 1,7 εκατ. ευρώ (1.1 εκατ. ήταν τα έσοδα από τα εισιτήρια και 600.000 ευρώ από τη συμμετοχή χορηγών αποκλειστικά για την υπερειδική διαδρομή). 

Η Οργανωτική Επιτροπή έχει καταβάλει φόρους και ΦΠΑ ύψους 400.000 ευρώ, ενώ οι χορηγίες ανήλθαν στο ποσό των 2,8 εκατ. ευρώ, από 1,7 εκ. ευρώ το 2021, δηλαδή υπήρξε αύξηση των εσόδων από χορηγίες κατά 40 %. Ουσιαστικά, το 2021 το Ελληνικό Δημόσιο έβαλε το 25% του κόστους του αγώνα, ενώ το 2022 έφθασε το 30%, αλλά με σχεδόν διπλάσιο προϋπολογισμό κόστους του αγώνα (από 3 εκατ. σε 5,5 εκατ.).

Το γεγονός των δύο επιτυχημένων διοργανώσεων, ανεβάζει ξανά τον πήχη ψηλά, σε επίπεδο οργάνωσης, οικονομικών και προβολής. Το να μαζέψεις ξανά 65.000 άτομα σε έναν χώρο, όπως το ΟΑΚΑ, με περίπου ίδιο θέαμα, δεν είναι κάτι εύκολο, όμως μπορεί να ξαναγίνει. 

Οι άνθρωποι του αγώνα ήδη σκέφτονται την επόμενη μέρα, καθώς ο αγώνα του 2023 θα είναι επετειακός (70 χρόνια συμπληρώνει) και θα διεξαχθεί 7-10 Σεπτεμβρίου. Ίσως να μην είναι πάλι η Λαμία το επίκεντρο με το σέρβις παρκ. Ίσως επιστρέψει στο Λουτράκι, ίσως και στην Πελοπόννησο. Δύσκολα να μεταφερθεί προς Θεσσαλία, λόγω αποστάσεων. Το ίδιο σκληρή σκέψη, θέλει και η υπερ-ειδική διαδρομή.

Προσωπική εκτίμηση είναι ότι αν αξιοποιηθεί το Παναθηναϊκό Στάδιο, η Αρδητού, η Βασιλίσσης Όλγας και το Ζάππειο, με φόντο την Ακρόπολη, θα έχουμε μια απίστευτη υπερ-ειδική διαδρομή πόλης, που θα συγκεντρώσει ίσως και παραπάνω θεατές από το ΟΑΚΑ. Ίδωμεν.

Κατά τη διάρκεια του ΕΚΟ Acropolis Rally Forum, ο Simon Larkin, Event Director του promoter του θεσμού, επιβεβαίωσε τη δυναμική του σπορ, που μεταδίδεται τηλεοπτικά σε περισσότερες από 150 χώρες και σε κοινό που ξεπερνάει τα 781 εκατομμύρια.

Ανάλογα, στοιχεία θέλουν περισσότερα από 4 εκατομμύρια θεατών να παρακολουθούν επί τόπου τους 13 αγώνες του Πρωταθλήματος, την ώρα που στην Ελλάδα, πλην των 65.000 θεατών που κατέκλυσαν το ΟΑΚΑ «Οι πρωταγωνιστές του σημαντικότερου θεσμού αγώνων Ράλι στον κόσμο ξεσήκωσαν περισσότερους από 300.000 θεατές, που έσπευσαν στα βουνά γι’ αυτό το μοναδικό θέαμα. Ακολούθησαν 3 ημέρες αγωνίας, αγωνιστικού δράματος, αλλά και πολύ κοπιώδους εργασίας», όπως επεσήμανε ο Λευτέρης Αυγενάκης.

Ο Αλέξης Ρουτζούνης, διευθυντής Ερευνών της Κάπα Research, αναλύοντας τα αποτελέσματα έρευνας στάθηκε στην ολοένα και μεγαλύτερη διείσδυση του μηχανοκίνητου αθλητισμού στο ελληνικό κοινό, η οποία αγγίζει, πλέον, το 13%, επίδοση υψηλότερη από εκείνη παραδοσιακών αθλημάτων όπως το τένις, το βόλεϊ και το πόλο. 

Ειδικότερα, το Ράλλυ Ακρόπολις απολαμβάνει σημαντικά ποσοστά δημοφιλίας της τάξης του 83%, ενώ ιδιαιτέρως επιτυχημένη κρίνεται η φετινή διοργάνωση από τη μεγάλη πλειοψηφία των πολιτών (62%), με μόλις το 4% να εκφράζει αντίθετη άποψη. Τέλος, τα στοιχεία φανερώνουν ότι αναγνωρίζεται η σημασία της επιστροφής του αγώνα στο WRC για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά (80%) αλλά και η συνολικότερη αξία του θεσμού, τόσο για τον μηχανοκίνητο αθλητισμό στην Ελλάδα (75%) όσο και για τη διεθνή προβολή που προσφέρει στη χώρα (79%).

Ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, σε μαγνητοσκοπημένη δήλωση, εξήρε τη συνεργασία του Κράτους με τον ιδιωτικό τομέα, αναφέροντας σχετικά πως το συνολικό οικονομικό αποτέλεσμα της διοργάνωσης για το 2021 ανήλθε σε 35,1 εκατομμύρια ευρώ.

Στο συνέδριο ανακοινώθηκε μια σπουδαία διάκριση που επιτεύχθηκε χάρη στις πρακτικές που εφαρμόστηκαν στο ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις 2022. Ειδικότερα, έπειτα από επιτόπιο έλεγχο και διαρκή αξιολόγηση, η Παγκόσμια Ομοσπονδία Αυτοκινήτου απένειμε στη διοργάνωση την περιβαλλοντική πιστοποίηση «τριών αστέρων», όπως αυτή καθορίζεται από το Σύστημα Περιβαλλοντικής Πιστοποίησης της FIA.

Με γνώμονα την προστασία του περιβάλλοντος άλλωστε η FIA προχώρησε στον εξηλεκτρισμό του WRC, με τη νεότερη, υβριδική γενιά των αυτοκινήτων της κορυφαίας κατηγορίας του θεσμού να σηματοδοτεί την πλέον ριζοσπαστική αλλαγή σε επίπεδο τεχνικών κανονισμών στην ιστορία του σπορ. Για τις προκλήσεις που αντιμετώπισαν οι ομάδες μίλησε ο τεχνικός διευθυντής της Toyota Ελλάς, Ηλίας Καραΐσκος.

Εκπρόσωποι των χορηγών του ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις 2022 ανέπτυξαν με τη σειρά τους τα οφέλη της συνεργασίας με ένα γεγονός αυτού του μεγέθους, ενώ ειδική μνεία έγινε στη σπουδαιότητα του εθελοντισμού στην επιτυχία αθλητικών διοργανώσεων παγκόσμιας εμβέλειας, για τον οποίο έκανε λόγο ο Δρ Αντώνης Αυγερινός, πρόεδρος του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού, που όπως και πέρυσι, ανταποκρίθηκε σε κάθε πιθανή ανάγκη του αγώνα.