Τα μοντέλα της Lancia που από το 1906 γράφουν ιστορία

Τα μοντέλα της Lancia

i

©Lancia

Τα μοντέλα της Lancia που από το 1906 γράφουν ιστορία

Δημήτρης Μπαλής • 04:59 - 15.03.2023 / Ανανεώθηκε: 17:52 - 14.08.2024

Η ιταλική μάρκα περνά σε νέα εποχή, ενώ ετοιμάζεται να λανσάρει το νέο Ypsilon το 2024.

Κοντεύαμε να ξεχάσουμε τη Lancia, η οποία – είναι αλήθεια- έπεσε στην αφάνεια εδώ και πολλά χρόνια.

Τώρα, στον όμιλο Stellantis ετοιμάζονται για ένα δυναμικό comeback της Lancia, με το πρώτο μοντέλο της νέας εποχής να είναι το Ypsilon.

Η Lancia ιδρύθηκε στις 27 Νοεμβρίου του 1906, από τον Vincenzo Lancia, έναν επιτυχημένο οδηγό αγώνων και μηχανικό, ο οποίος εφοδίασε το πρώτο μοντέλο της μάρκας, την Lancia Tipo 51 (Alfa) με μια σειρά σύγχρονων για την εποχή τεχνικών λύσεων.

Ας δούμε μοντέλα που ξεχώρισαν στη θαυμαστή πορεία της Lancia

Lancia Theta ©Lancia

Theta - 1913

Μέχρι το 1913 τα αυτοκίνητα βασίζονταν σε μηχανικά μέσα για βασικές λειτουργίες του, όπως για παράδειγμα στη μανιβέλα για την εκκίνηση του κινητήρα ή τις λυχνίες ασετιλίνης για το φωτισμό. Η Theta θα ερχόταν να φέρει την αυτοκίνηση στον 20ο αιώνα, διαθέτοντας στο βασικό εξοπλισμό της ένα ολοκληρωμένο ηλεκτρικό κύκλωμα, δικαιολογώντας ουσιαστικά το πρώτο συνθετικό της λέξης «αυτοκίνητο». Το παράδειγμ;a της μιμήθηκαν πολλοί ανταγωνιστές.

Lancia Lambda ©Lancia

Lambda – 1922

Η αρχική δομή των αυτοκινήτων θύμιζε αρκετά εκείνη που για εκατοντάδες χρόνια χρησιμοποιούσαν οι άμαξες. Πάνω σε ένα -ξύλινο και στη συνέχεια μεταλλικό- υποτυπώδες πλαίσιο συνδεόταν ένα κουβούκλιο το οποίο φιλοξενούσε τον οδηγό και τους επιβάτες. Η Lancia με τη Lambda θα πρότεινε το αυτοφερόμενο αμάξωμα, τη λύση μιας αρχιτεκτονικής που θα συνέδεε άρρηκτα τα δύο στοιχεία, με στόχο το μικρότερο βάρος, την καλύτερη αεροδυναμική απόδοση και τη μεγαλύτερη ακαμψία. Η φιλοσοφία του αυτοφερόμενου αμαξώματος συνεχίζει μέχρι και σήμερα να αποτελεί την κυρίαρχη επιλογή στη σχεδίαση και κατασκευή αυτοκινήτων. Επίσης, η Lambda ήταν και το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής που εφοδιαζόταν με κινητήρα V4. Η Lancia θα συνέχιζε τη χρησιμοποίηση κινητήρων V4 μέχρι το 1976, όπου η διάταξη αντικαταστάθηκε από εκείνη του τετρακύλινδρου επίπεδου κινητήρα. Η Lambda διέθετε και το πλέον προηγμένο σύστημα ανεξάρτητης ανάρτησης που είχε εμφανιστεί στο χώρο του αυτοκινήτου μέχρι τότε.

Lancia Ardea ©Lancia

Ardea - 1948

Η Lancia Ardea, ένα μικρό οικογενειακό sedan, ήδη από το 1948 διέθετε κιβώτιο 5 σχέσεων. Η παραγωγή του μοντέλου ξεκίνησε το 1939, με το αυτοκίνητο να εφοδιάζεται με το μικρότερο V4 μοτέρ που κατασκευάστηκε ποτέ για αυτοκίνητο παραγωγής. Συνολικά μέχρι το 1953 κατασκευάστηκαν σχεδόν 23.000 Ardea και 8.500 μονάδες της επαγγελματικής έκδοσης του μοντέλου. Επίσης περίπου 500 μονάδες μια επιμηκυμένης έκδοσης της Ardea υπηρέτησαν ως ταξί στην πόλη της Ρώμης. Από το 1948, ο εφοδιασμός του μοντέλου με 5τάχυτο κιβώτιο χάρισε ακόμα μια πρωτιά στη Lancia.

Lancia Aurelia ©Lancia

Aurelia - 1950

Το 1950 η Aurelia, η οποία πήρε το όνομα της από την αρχαία οδό που ένωνε τη Ρώμη με την Πίζα, θα τραβούσε τα φώτα της δημοσιότητας με την αρμονία και λιτότητα των γραμμών της, κάτω από τις οποίες φιλοξενούταν ο πρώτος V6 κινητήρας σε αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής. Η Aurelia βγήκε στην παραγωγή σε διάφορες εκδόσεις με δύο ή τέσσερις πόρτες, αλλά και ως spider.

Lancia Stratos ©Lancia

Stratos - 1973

Η προσπάθεια της Lancia να κυριαρχήσει στους αγώνες ράλι ξεκίνησε με τη Fulvia, όμως η Stratos ήταν εκείνη που στις αρχές της δεκαετίας του 1970 θα ξεκινούσε τη γιγάντωση του αγωνιστικού θρύλου της μάρκας. Με την απόφαση να τη σχεδιάσει εξαρχής ως ένα αυτοκίνητο ειδικά για τους αγώνες, η Stratos τρόμαζε τον ανταγωνισμό με την εμφάνιση και τις επιδόσεις της. Το μπροστινό καπό και το κάλυμμα του κινητήρα ήταν εξαιρετικά ελαφριά και έδιναν άμεση πρόσβαση στα μηχανικά μέρη προσφέροντας ευκολία και ταχύτητα στις διαδικασίες επισκευής. Το εσωτερικό ήταν εξαιρετικά στενό και αυστηρά για δύο άτομα, ενώ ο εγκάρσια τοποθετημένος στο κέντρο κινητήρας προερχόταν από τη Ferrari. Με τρεις νίκες στη σειρά στο θρυλικό Monte Carlo Rally, τρία Παγκόσμια Πρωταθλήματα Κατασκευαστών το 1974, 1975 και 1976, αλλά και την κατάκτηση του FIA Rally Drivers World Cup, ο θρύλος της Stratos παραμένει μέχρι και σήμερα ζωντανός σε επίπεδο φιλοσοφίας και αισθητικής.

Lancia S4 ©Lancia

Lancia S4 Stradale - 1985

Ακόμα μια καινοτομία σε μηχανολογικό επίπεδο από τη Lancia ήταν η επιλογή του “twincharging”, της εφαρμογής σε έναν κινητήρα της διπλής υπερτροφοδότησης μέσω του συνδυασμού ενός μηχανικού υπερσυμπιεστή και ενός στροβυλοσυμπιεστή καυσαερίων. Το 1985 η παρουσίαση της Delta S4 θα έφερνε στο προσκήνιο αυτή την ξεχωριστή επιλογή μέσω ενός εντυπωσιακού αυτοκινήτου με στόχο την κυριαρχία στο Group B. Ο μεγάλος στροβυλοσυμπιεστής Kühnle, Kopp & Kausch 27 της Delta S4 ξεκινούσε να αποδίδει στις 4.500 σ.α.λ. και έτσι για τις χαμηλότερες στροφές, οι άνθρωποι της Lancia προσέθεσαν τον μηχανικό υπερσυμπιεστή Abarth Volumex R18. Στις χαμηλές-μεσαίες στροφές την πρωτοβουλία είχε ο μηχανικός υπερσυμπιεστής, ενώ ψηλότερα το μεγάλο Turbo αναλάμβανε να εκτοξεύσει την ισχύ πάνω από τους 500 ίππους στην αγωνιστική έκδοση.

Lancia Y ©Lancia

Lancia Ypsilon – 1996

Τη δεκαετία του 1990 η Lancia πρόσφερε σε ένα αυτοκίνητο πόλης επιλογές πολυτέλειας και εξατομίκευσης που κανείς συναντούσε μόνο σε πολύ μεγαλύτερα μοντέλα. Το Ypsilon του 1996 προσέφερε πλούσιο εξοπλισμό, κορυφαία υλικά στο εσωτερικό, όπως επενδύσεις από Alcantara σε διάφορα χρώματα, αλλά και την επιλογή χρώματος για το αμάξωμα ανάμεσα από 100 (!) αποχρώσεις χάρη στο πρωτοποριακό πρόγραμμα “Lancia Kaleidoscope”.

2024 – Ερχεται το πρώτο μοντέλο της νέας εποχής της Lancia

Με τη μάρκα να έχει δώσει το πρώτο στίγμα της αναγέννησης της στα τέλη του 2022, η Lancia προχωρά με γρήγορους ρυθμούς στην ανάπτυξη της νέας της εποχής. Με νέο σήμα, εταιρική εικόνα και σχεδιαστική γλώσσα, το 2024 θα παρουσιάσει το πρώτο μοντέλο της νέας της εποχής, το νέο Ypsilon. Με έμφαση στη φινέτσα, τη βιωσιμότητα και το ξεχωριστό χαρακτήρα, το νέο Ypsilon θα καινοτομεί με τις επιλογές των σχεδιαστών στο εσωτερικό του και θα τοποθετήσει τις βάσεις ώστε το 2026 να ακολουθήσει η νέα ναυαρχίδα της μάρκας και το 2028, η πολυαναμενόμενη νέα Delta.

Tags: