Τελικά χωρούν τα μονοθέσια στο Μονακό;

Εξαιρετικά περιορισμένες οι προσπεράσεις στο Μονακό

i

©redbullcontentpool.com

Τελικά χωρούν τα μονοθέσια στο Μονακό;

Δημήτρης Μπαλής • 09:14 - 27.05.2023 / Ανανεώθηκε: 16:01 - 14.08.2024

Η ίδια πίστα στα 70 και πλέον χρόνια στο μικρό πριγκιπάτο και η αύξηση του μεγέθους των μονοθεσίων θέτουν το ερώτημα.

Είναι και θα παραμείνει στο καλεντάρι της Formula 1. Το γκραν πρι του Μονακό, εκεί όπου συγκεντρώνεται το μισό… ΑΕΠ της F1, με πολλούς οδηγούς να έχουν τις κατοικίες τους για φορολογικούς λόγους και το διεθνές τζετ σετ να κάνει παρέλαση στην παραλία με τα γιοτ εκατομμυρίων, αποτελεί ατραξιόν του πρωταθλήματος, από τότε που θεσπίστηκε, το 1950.

Σε αυτή την πάροδο, των 73 ετών, το σιρκουί χαρακτηρίζεται από την ίδια διαδρομή στους δρόμους της πόλης, οι οποίοι δεν άλλαξαν όλα αυτά τα χρόνια, δε φάρδυναν, δηλαδή.

Αντιθέτως, μεγάλωσαν τα μονοθέσια καθώς το μεταξόνιο από τα περίπου 2,3 μ. της δεκαετίας του 1960, ξεπέρασε τα 3 και πλέον μέτρα και από τα 3,7 μέτρα μήκος, φθάσαμε στα 5 μέτρα και από τα 1,4 μ. πλάτος, στα 2 μέτρα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτές οι τεράστιες αλλαγές δεν συνέβησαν μόνο σε αυτές τις 7 δεκαετίες, αλλά και στη σύγχρονη ιστορία, καθώς τις τελευταίες δύο δεκαετίες τα μονοθέσια πήραν ένα μέτρο μήκος και 20 εκατοστά πλάτος. Και να φανταστεί κάποιος ότι ένα μέσο αυτοκίνητο πόλης, έχει μήκος 4,6 μ. και πλάτος 1,8 μ. Κατά συνέπεια, αναρωτιέσαι, πώς είναι δυνατόν τόσο μεγάλα μονοθέσια να μπορούν να στρίψουν εύκολα στους δρόμους του Μονακό.

Κάποτε, ο τρεις φορές πρωταθλητής της F1 Νέλσον Πικέ, είχε πει ότι στο Μονακό είναι σαν να οδηγείς ποδήλατο σε σαλόνι σπιτιού. Τώρα μάλλον φαντάζει το ποδήλατο με φορτηγό!

Για να μακρύνουν τα αυτοκίνητα, επικράτησε η άποψη των μηχανικών που υποστήριζαν ότι το μακρύτερο πάτωμα έδινε περισσότερη κάθετη δύναμη, γι αυτό και αυξάνονταν τα μεταξόνια, και κατά συνέπεια τα μετατρόχια.

Με αυτές τις διαστάσεις, τα αυτοκίνητα χωρούν άνετα και να κάνουν προσπεράσεις στις σύγχρονες πίστες, ακόμα και σε δρόμους πόλεων, όπως στη Σαουδική Αραβία, αλλά στο Μονακό, σε πάρα πολλά σημεία στριμώχνονται, με αποτέλεσμα οι προσπεράσεις να είναι ελάχιστες.

Για να μπορέσουν, λοιπόν, να στρίψουν τα μονοθέσια στη φουρκέτα Φερμόντ, οι μηχανικοί κάνουν τροποποιήσεις στους βραχίονες της ανάρτησης.

Κι όσο άλλαζαν οι κανονισμοί, δηλαδή σταμάτησε ο ανεφοδιασμός καυσίμου, αντί να έχουμε περισσότερες προσπεράσεις, είδαμε λιγότερες.

Η προσθήκη DRS έδωσε τη δυνατότητα για προσπεράσεις, όμως και πάλι στο Μονακό χρησιμοποιείται στην ευθεία εκκίνησης-τερματισμού.

Να φανταστείτε ότι το 1993 σε στεγνό οδόστρωμα έγιναν 29 προσπεράσεις στον αγώνα, την επόμενη χρονιά μόνο 3, το 1997 έγινα 23 αλλά σε βρεγμένο οδόστρωμα, 17 το 2006 σε στεγνό και 21 το 2008 σε βρεγμένο, για να φθάσουμε στις 15 το 2006 σε βρεγμένο, τις 2 μόνο το 2019 σε στεγνό και τις 5 προσπεράσεις πέρυσι, το 2022, σε βρεγμένο!

Αξιο παρατήρησης είναι το γεγονός της σύγκρισης της Formula 1 με τη Formula E, δηλαδή τα ηλεκτρικά μονοθέσια, που με πλάτος 1,7 μ. βλέπουμε ότι στο Μονακό μπορούν να κάνουν 116 προσπεράσεις σε 45 λεπτά αγώνα!

Τι θέλουμε λοιπόν για να δούμε προσπεράσεις στο Μονακό; Να μικρύνουν τα αυτοκίνητα, αλλά αυτό θα ισχύει για όλα τα γκραν πρι ή να βρέξει; Ας τα βρουν οι υπεύθυνοι του σπορ. Εμείς θέαμα θέλουμε.

Tags: