Το MotoGP συμπληρώνει 1000 γκραν πρι - Πώς έχουν εξελιχθεί οι αγώνες

Συναρπαστικοί αγώνες στο MotoGP

i

©Aprilia

Το MotoGP συμπληρώνει 1000 γκραν πρι - Πώς έχουν εξελιχθεί οι αγώνες

Δημήτρης Μπαλής • 09:31 - 11.05.2023 / Ανανεώθηκε: 16:26 - 14.08.2024

Στη Γαλλία, αυτό το Σαββατοκύριακο, θα επιτευχθεί ένα σημαντικό ορόσημο για το MotoGP.

Η κορυφαία κατηγορία στον μηχανοκίνητο αθλητισμό των δύο τροχών, γιορτάζει αυτό το Σαββατοκύριακο στο Λε Μαν.

Το γαλλικό γκραν πρι του 2023 είναι το 1000ό γκραν πρι του MotoGP. Ωστόσο, για την ακρίβεια, πρέπει να επισημάνουμε ότι 48 από αυτά τα γκραν πρι δεν περιελάμβαναν την κορυφαία κατηγορία του MotoGP, με το πιο πρόσφατο να είναι το γκραν πρι του Κατάρ 2020 που επηρεάστηκε από τον COVID-19, κι έγιναν μόνο οι αγώνες των κατηγοριών Moto2 και Moto3.

Αν όλα πάνε σύμφωνα με το πρόγραμμα, με 20 διοργανώσεις προγραμματισμένες για το 2023, το 1000ό γκραν πρι της πρώτης κατηγορίας, του MotoGP, θα διεξαχθεί στον δεύτερο γύρο της σεζόν 2025. Ετσι, για να λέμε την πλήρη αλήθεια, το Λε Μαν θα σηματοδοτήσει 952 εκδηλώσεις της κορυφαίας κατηγορίας.

Σε κάθε περίπτωση δεν αλλάζει το θέμα, ότι πρόκειται για ένα μεγάλο γεγονός, που μας επιτρέπει να κάνουμε μια μικρή αναδρομή στο πόσο πολύ έχουν εξελιχθεί τα πράγματα τα τελευταία 73 χρόνια.

Το 1948, μια συνεδρίαση της ομοσπονδίας μοτοσικλετών – αυτό που σήμερα γνωρίζουμε ως FIM, αλλά τότε ήταν γνωστό ως Federation Internationale des Clubs Motocyclistes – αποφάσισε ότι έπρεπε να δημιουργηθεί ένα παγκόσμιο πρωτάθλημα γκραν πρι.

Αποτελούμενο από τις κατηγορίες 500κ.εκ. – τώρα MotoGP350κ.εκ., 250κ.εκ., 125κ.εκ. και Sidecar, οι βαθμοί θα απονέμονται ανάλογα με τη θέση τερματισμού και για τον ταχύτερο γύρο.

Για το 1949, οι βαθμοί απονεμήθηκαν ήταν: 10 στον νικητή, 8 για τη δεύτερη θέση, 7 για την τρίτη, 6 για την τέταρτη και 5 για την πέμπτη. Αυτή ήταν η μοναδική χρονιά αυτής της μεθόδου βαθμολόγησης, καθώς από το 1950 έως το 1968, είχαμε 8, 6, 4, 3, 2 και 1 βαθμό, για τους 6 πρώτους, ενώ ο έξτρα πόντος του ταχύτερου γύρου εγκαταλείφθηκε.

Ο πρώτος αγώνας αυτού του νέου παγκόσμιου πρωταθλήματος έγινε τον Ιούνιο του 1949 στο Isle of Man TT, το οποίο ήταν στο καλεντάρι του παγκόσμιου πρωταθλήματος μέχρι το 1977.

Η διάσημη – και θανατηφόρα – διαδρομή TT μήκους 60,109 χλμ. είδε 59 αναβάτες να ξεκινούν τον πρώτο αγώνα 500κ.εκ. στην ιστορία του παγκόσμιου πρωταθλήματος. Από τους 59, οι 35 έφτασαν στην καρό σημαία, με τον Χάρολντ Ντάνιελ με τη Norton να γίνεται ο πρώτος νικητής του αγώνα MotoGP μετά από 7 γύρους και τρεις ώρες, δύο λεπτά και 18 δευτερόλεπτα ανταγωνισμού – με μέση ταχύτητα 139,8874 χλμ./ώρα, η τελική του ταχύτητα 225,1263 χλμ./ώρα.

Δεύτερος τερμάτισε ο Βρετανός Τζόνι Λόκετ με Norton και τρίτος ο Ιρλανδός Ερνι Λάιονς με Velocette.

Στην κατηγορία των 250 κυβικών, ο Ιρλανδός Μάνλιφ Μπάρινγκτον πήρε τη νίκη με το Moto Guzzi του, ενώ κορυφαίες διακρίσεις στον αγώνα των 350κ.εκ.c - που ήταν το πρώτο γκραν πρι - κέρδισε ο Βρετανός Φρέντι Φριθ, ο πρώτος από τους 393 συνολικά νικητές της κατηγορίας αυτής.

Ο Γκράχαμ θα γινόταν ο πρώτος παγκόσμιος πρωταθλητής πρώτης κατηγορίας αφού σημείωσε νίκες στο γκραν πρι της Ελβετίας και στο Ulster γκραν πρι του 1949 και με ένα βάθρο στο Άσεν, εξασφάλισε τον τίτλο με μόλις δύο βαθμούς μπροστά από τον Ιταλό Νέλο Παγκάνι.

Κανένας από τους πρώτους νικητές του γκραν πρι στο TT του 1949 δεν είναι εν ζωή σήμερα. Ο Ντάνιελ έτρεξε με αυτοκίνητα μετά την καριέρα του στη μοτοσυκλέτα, αγωνιζόμενος σε επίπεδο Formula 3 με Emeryson, και πέθανε σε ηλικία 57 ετών το 1967. Ο Μπάρινγκτον αποσύρθηκε από τους αγώνες όταν έσπασε τον μηρό του σε ένα ατύχημα στο ΤΤ το 1952. Πέθανε το 1999 σε ηλικία 87 ετών, ενώ ο Φριθ πέθανε σε ηλικία 79 ετών το 1988. Ένα δυστύχημα κατά τη διάρκεια του TT του 1953 στοίχισε και τη ζωή του Γκράχαμ.

Καμία από τις μάρκες που κέρδισαν αυτούς τους πρώτους αγώνες δεν είναι πλέον παρούσα στο γκριντ του πρωταθλήματος.

Για να κάνουμε έναν παραλληλισμό. Το ισπανικό γκραν πρι του 2023 κέρδισε ο Φραντσέσκο Μπανιάια με μια Ducati 300 ίππων, ολοκληρώνοντας 24 γύρους στη Χερέθ σε λιγότερο από 40 λεπτά με μέση ταχύτητα 161,2997 χλμ./ώρα. Πήρε 25 πόντους, με 15 αναβάτες να παίρνουν κι αυτοί βαθμούς, συνολικά. Την προηγούμενη μέρα, ήταν δεύτερος σε έναν αγώνα σπριντ μισής απόστασης, ανεβάζοντας το σύνολο των πόντων του το Σαββατοκύριακο στους 34 – τέσσερις περισσότερους από αυτούς που μάζεψε ο Λες Γκράχαμ όταν πήρε το παγκόσμιο πρωτάθλημα των 500κ.εκ. το 1949!

Το ισπανικό γκραν πρι ήταν ο 4ος γύρος από του 20, με αγώνες να γίνονται τώρα σε Μέση Ανατολή, Βόρεια Αμερική, Νότια Αμερική, σε όλη την ηπειρωτική Ευρώπη και το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Νοτιοανατολική Ασία και την Αυστραλασία.

Το παγκόσμιο πρωτάθλημα μεταδίδεται σε εκατομμύρια οθόνες σε όλο τον κόσμο τώρα, ενώ αγώνες μπορούν να προβληθούν μέσα από smartphone! Την παλιά εποχή, όμως…

Τα Sidecars εγκαταλείφθηκαν ως κατηγορία γκραν πρι από το 1997, ενώ τα 500κ.εκ. για την κορυφαία κατηγορία είναι τώρα τετράχρονα εργαλεία 1000κ.εκ. Η κατηγορία των 125κ.εκ. εξελίχθηκε σε μοτοσυκλέτες Moto3 με κυβισμό 250κ.εκ. από το 2012, ενώ η κατηγορία των 250κ.εκ. αντικαταστάθηκε από το Moto2 των 600κ.εκ. το 2010, πριν εισαχθούν οι κινητήρες Triumph 765κ.εκ. από το 2019.

Προ ημερών, στη Χερέθ, ο Βραζιλιάνος Ντιόγκο Μορέιρα σημείωσε τελική ταχύτητα 219,0317 χλμ./ώρα με την KTM του Moto3 – μόλις μερικά χιλιόμετρα παραπάνω, από την ταχύτερη μοτοσυκλέτα 500 κυβικών στο γκραν πρι της πρώτης κατηγορίας του 1949 στο Isle of Man.

Επίσης, από το γαλλικό γκραν πρι αυτού του Σαββατοκύριακου, ξεκινά και το MotoE – που εγκαινιάστηκε το 2019 ως αμιγώς ηλεκτροκίνητη σειρά αγώνων – υπό καθεστώς παγκοσμίου πρωταθλήματος.

Όλα έχουν αλλάξει στο πέρασμα του χρόνου, από το 1949, από τη μορφή των αγώνων, τις προδιαγραφές μοτοσυκλετών, τα ελαστικά, τον εξοπλισμό αναβάτη και τις πίστες. Και βέβαια, ουδείς γνωρίζει πώς θα είναι οι αγώνες του MotoGP, 1000 γκραν πρι μετά.

Αυτό που παραμένει, είναι η εξέλιξη και η επιθυμία των ανθρώπων να αγωνίζονται, να δοκιμάζουν τον εαυτός τους και αν μπορούν να κατακτήσουν την κορυφή, ακόμα καλύτερα.

Tags: