Οι μεγάλες αλλαγές στη φετινή Formula 1

Εκκίνηση Formula 1

i

© ΙΝΤΙΜΕ

Οι μεγάλες αλλαγές στη φετινή Formula 1

Δημήτρης Μπαλής • 17:25 - 21.02.2023 / Ανανεώθηκε: 09:49 - 20.08.2024

Για μια ακόμα χρονιά υπάρχουν νέα δεδομένα, τα οποία διαμορφώνουν ένα καινούργιο σκηνικό με απώτερο σκοπό, κυρίως, το θέαμα.

Όλα εξελίσσονται σε αυτή τη ζωή, καθημερινά. Και ο μηχανοκίνητος αθλητισμός, που αποτελεί μέρος της ζωής πάρα πολλών, αυτών που συμμετέχουν και αυτών που τον παρακολουθούν, εξελίσσεται και αυτός, μεταβάλλεται, αλλάζει, προς διάφορες κατευθύνσεις: κυρίως προς όφελος του περιβάλλοντος και της αύξησης του προσφερόμενου θεάματος.

Η εισαγωγή της υβριδικής τεχνολογίας, έχει σχέση με το πρώτο και οι πολλές, μικρές και μεγάλες αλλαγές, σχετίζονται με το δεύτερο.

Αρχικά επισημαίνω ότι αυτή τη βδομάδα (23-25 Φεβρουαρίου) έχουμε τις επίσημες δοκιμές στο Μπαχρέιν, ενόψει του πρώτου γκραν πρι της χρονιάς, στην ίδια πίστα, την ερχόμενη εβδομάδα (5 Μαρτίου).

Οι δοκιμές θα αποτελέσουν μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για όλους προκειμένου να δουν σε τι κατάσταση βρίσκονται τα αυτοκίνητα, αν υπάρχουν προβλήματα αξιοπιστίας κ.τλ. Το τριήμερο τεστ περιλαμβάνει οκτώ ώρες δοκιμών την ημέρα, τέσσερις το πρωί και τέσσερις το απόγευμα, με τις ομάδες να εμφανίζονται με ένα αυτοκίνητο σε κάθε διαδικασία. Το διάλειμμα έχει οριστεί στη μία ώρα. Θα λάβουν μέρος όλοι - και οι 20 - οδηγοί, συν τους δοκιμαστές.

Πριν, όμως, συμβούν όλα αυτά, καλό θα ήταν να πάρουμε μια ιδέα για τους νέους κανονισμούς που θα εφαρμοστούν από φέτος, καθώς και φέτος έχουν γίνει πολλές αλλαγές ασφαλείας, πακέτου, ελαστικών και άλλων πολλών. Δεν πρόκειται να δούμε τις ολοκληρωτικές που έγιναν πέρυσι, με τα μονοθέσια του 2022 να μην έχουν καμία σχέση αναφορικά με το εξωτερικό τους μέρος με εκείνα του 2021, όμως οι νέες αλλαγές έγιναν με γνώμονα την ασφάλεια, τη δικαιοσύνη και το θέαμα που μπορεί να προσφέρει το σπορ στους θεατές.

ΑΕΡΟΔΥΝΑΜΙΚΗ

- Η FIA παρουσίασε κάποιες αλλαγές για να εξαλείψει το φαινόμενο των αναπηδήσεων (porpoising). Αυτό έγινε πέρυσι, αλλά και φέτος, ξεκινώντας με τη μετρική αεροδυναμικής ταλάντωσης (Aerodynamic Oscillation Metric-AOM) προκειμένου να διασφαλιστεί ότι οι ομάδες δεν θα αποκτούσαν αρκετή ελευθερία προς τις αεροδυναμικές ρυθμίσεις, σε βάρος της ασφάλειας.

- Ένα επιταχυνσιόμετρο της FIA έχει τοποθετηθεί σε κάθε αυτοκίνητο και χρησιμοποιείται για να πληροί την ΑΟΜ που ορίζει η FIA, με το ανώτατο όριο να έχει καθοριστεί στα 10 J/kg/100χλμ. Ως εκ τούτου, η ΑΟΜ θα υπολογίζεται από έναν ιδανικό γύρο του αυτοκινήτου και όχι όταν πχ. υπάρχει αυτοκίνητο ασφαλείας στην πίστα.

- Αν κάποιος οδηγός υπερβεί το όριο, ο οδηγός θα αποβάλλεται από τον αγώνα, αλλά πρέπει να σημειωθεί ότι έχει στη διάθεσή του τρεις κίτρινες κάρτες για να μιλήσουμε και με ποδοσφαιρικούς όρους.

- Το δάπεδο των αυτοκινήτων αυξήθηκε κατά 10χλστ. για να ελαχιστοποιηθούν οι κίνδυνοι που προκαλούνται λόγω των κάθετων ταλαντώσεων. Αρχικά, τα αυτοκίνητα θα μετείχαν στα γκραν πρι στο μέγιστο ύψος των 25χλστ., αλλά, εν τέλει, η συγκεκριμένη αλλαγή δεν προχώρησε. Στις άκρες του το δάπεδο αυξήθηκε κατά 15χλστ., με τη μέγιστη απόκλιση εκεί να μειώνεται στα 5χλστ.

- Για να διασφαλιστούν τα παραπάνω, έγιναν αυστηρότερες δοκιμές κάμψης για να μην χρησιμοποιήσουν οι ομάδες εύκαμπτα δάπεδα, ενώ το ύψος του «λαιμού» του διαχύτη αυξήθηκε για να μειωθεί η «ευαισθησία» του αέρα κάτω από το δάπεδο.

ΑΣΦΑΛΕΙΑ

- Μετά το ατύχημα του Γκιουάνου Ζου στον αγώνα στο Σίλβερστοουν το 2022, όπου η Alfa Romeo του Κινέζου αναποδογύρισε, οι κανονισμοί έγιναν πιο αυστηροί. Το roll hoop, εκεί που βρίσκεται ο αεραγωγός πάνω από το κεφάλι του οδηγού, δηλαδή, απέκτησε περισσότερη αντοχή και έγινε πιο καμπυλωτό, ώστε να μην υπάρξει πιθανότητα διάλυσής του, ποτέ.

- Κάθε αυτοκίνητο θα εφοδιάζεται με μεγαλύτερους καθρέπτες ώστε να βελτιωθεί η ορατότητα. Οι προηγούμενες διαστάσεις ήταν 150χλστ. x 50χλστ., ενώ τώρα αυξήθηκαν στα 200χλστ. x 60χλστ.

ΒΑΡΟΣ

- Το ελάχιστο βάρος των αυτοκινήτων πέρυσι άγγιζε τα 798 κιλά. Φέτος, η διοργανώτρια αρχή αποφάσισε να το μειώσει στα 796, αλλά την τελευταία στιγμή και λόγω της αλλαγής της γόμας των ελαστικών της Pirelli, παρέμεινε στα 798. Αυτό, διότι τα νέα ελαστικά προσθέτουν βάρος.

ΕΛΑΣΤΙΚΑ

-Χάρη στις νέες γόμες της Pirelli, μειώνεται ο κίνδυνος υποστροφής των αυτοκινήτων. Εγκαινιάζεται μια νέα γόμα, η C0 και οι ομάδες θα έχουν τρεις στη διάθεσή τους για κάθε αγώνα.

-Από φέτος, σε δύο γκραν πρι, άρα πιλοτικά, στο Q1 των κατατακτήριων δοκιμών, όλοι οι οδηγοί θα πρέπει να χρησιμοποιούν μόνο σκληρή γόμα, στο Q2 μόνο μέση και στο Q3 μόνο μαλακή.

SPRINT RACES

- Από φέτος οι Sprint Races αυξάνονται από τους τρεις στους έξι και τα γκραν πρι στα οποία θα διεξαχθούν είναι των: Αζερμπαϊτζάν, Αυστρίας, Βελγίου, Κατάρ, Όστιν και Βραζιλίας.

- Όλες οι ομάδες θα έχουν επιπλέον 281.520 ευρώ ως βοήθημα, κατά κάποιον τρόπο, σε περίπτωση που υπάρξει κάποιο ατύχημα στους Sprint Races.

- Στους αγώνες Sprint η FIA θα δοκιμάσει την ενεργοποίηση του DRS νωρίτερα από τον τρίτο γύρο μετά την εκκίνηση ή την αποχώρηση του αυτοκινήτου ασφαλείας από την πίστα.

ΚΑΥΣΙΜΑ

- Το καύσιμο των μονοθέσιων στο ρεζερβουάρ θα πρέπει να είναι το πολύ 10 βαθμούς Κελσίου ψυχρότερο από τη θερμοκρασία του αέρα. Μέχρι πρότινος, το όριο ήταν 20 βαθμοί.

ΠΟΙΝΕΣ

- Όποιος οδηγός τιμωρείται με πάνω από 15 θέσεις στην εκκίνηση ή θα έχει αναγκαστεί για κάποιο λόγο να τοποθετηθεί στην ουρά του γκριντ, θα ξεκινά τον αγώνα πίσω από αυτούς που έχουν πάρει κατάταξη.

ΜΠΑΤΖΕΤ

- Το ανώτατο όριο που μπορεί να ξοδέψει κάθε ομάδα μειώθηκε στα περίπου 126.684.000 ευρώ, αντί των 133.628.160 που ανερχόταν το 2022, καθώς το αρχικό ποσό των 131.376.000ευρώ αυξήθηκε για να αντιμετωπιστεί ο πληθωρισμός.