Ραγδαία η άνοδος παγκοσμίως για το ποδόσφαιρο γυναικών

Ραγδαία η άνοδος παγκοσμίως για το ποδόσφαιρο γυναικών

Ραγδαία η άνοδος παγκοσμίως για το ποδόσφαιρο γυναικών

15:06 - 07.03.2025 / Ανανεώθηκε: 15:06 - 07.03.2025

«Ελπίζουμε η ομάδα να μπει στο νέο της γήπεδο για την αγωνιστική περίοδο 2027-28. Έχουμε ήδη τα σχέδια και τον χώρο και το γήπεδο θα έχει χωρητικότητα 20.000 θεατών. Ολα τα μέλη της ομάδας μας είναι ενθουσιασμένα μ’ αυτή την προοπτική».

Οι κοινότυπες αυτές δηλώσεις που έκανε πριν λίγες εβδομάδες ο Πολ Μπάρμπερ, αναπληρωτής πρόεδρος του ποδοσφαιρικού συλλόγου της Μπράιτον, χαρακτηρίστηκαν ιστορικές, κι όσοι τις αποκάλεσαν έτσι είχαν απόλυτο δίκιο για το προσωπικό του livestoixima. Γιατί; Η Μπράιτον, ένας σύλλογος από τον αγγλικό νότο, δεν είναι ούτε ο πρώτος, ούτε ο τελευταίος που κατασκευάζει νέο και πιο σύγχρονο γήπεδο. Είναι, όμως, ο πρώτος σύλλογος στον κόσμο που θέλει να φτιάξει ένα γήπεδο στο οποίο θα αγωνίζεται αποκλειστικά η γυναικεία ομάδα.

Αυτός ο στόχος σηματοδοτεί μάλλον ανάγκη παρά εκκεντρικότητα. Το ποδόσφαιρο γυναικών αναπτύσσεται σ’ όλο τον κόσμο, αποκτά ολοένα και περισσότερο κοινό και ως εκ τούτου γίνεται πολύ πιο ενδιαφέρον και από… οικονομικής πλευράς. Σύμφωνα με έκθεση της Deloitte, από το 2020 ο τζίρος του γυναικείου ποδοσφαίρου παγκοσμίως εκτιμάται ότι μπορεί να φτάσει το 1 δισεκατομμύριο δολάρια μέχρι το 2026, με βασικούς παράγοντες την αύξηση των τηλεοπτικών δικαιωμάτων, τις χορηγίες και τις εμπορικές συμφωνίες. Αυτό το ποσό, βέβαια, μπορεί να αποτελεί ένα πολύ μικρό μερίδιο σε σχέση με τον παγκόσμιο τζίρο του ποδοσφαίρου ανδρών. Το ποδόσφαιρο γυναικών, όμως, σύμφωνα με τις ίδιες εκτιμήσεις έχει ξεπεράσει τον παγκόσμιο τζίρο πολύ δημοφιλών σπορ, όπως π.χ. το βόλεϊ (ανδρών και γυναικών μαζί). Κι αν κρίνουμε από τους δείκτες ανάπτυξης, τα λεφτά που θα διακινούνται σ’ αυτό τον χώρο σύντομα θα είναι πολλά περισσότερα.

Το ενδιαφέρον του κοινού -και όχι μόνο συγγενών και φίλων- για το ποδόσφαιρο γυναικών, ειδικά στην Ευρώπη, έχει αυξηθεί κατακόρυφα. Στις 5 Μαρτίου 2022, στο «Καμπ Νου» της Βαρκελώνης, 91.553 θεατές πλήρωσαν εισιτήριο για να δουν την Μπαρτσελόνα να νικάει τη Ρεάλ Μαδρίτης με 5-2 και να προκρίνεται στον τελικό του Champions League γυναικών. Το ντέρμπι της D1 Feminine (γαλλικής λίγκας) μεταξύ Λυών και Παρί Σεν Ζερμέν συγκέντρωσε 30.000 θεατές. Ανάλογα εισιτήρια κόπηκαν πέρυσι και στο ντέρμπι του γερμανικού πρωταθλήματος ανάμεσα στην Μπάγερν Μονάχου και τη Βόλφσμπουργκ.

Tο Παγκόσμιο Κύπελλο Γυναικών 2023 προσέλκυσε πάνω από 2 δισεκατομμύρια τηλεθεατές παγκοσμίως, ξεπερνώντας σημαντικά (σχεδόν κατά 30%) τις τηλεθεάσεις των προηγούμενων διοργανώσεων. Τον τελικό, δε, του τουρνουά, που πραγματοποιήθηκε στις 20 Αυγούστου 2023 μεταξύ της Αυστραλίας και της Ιαπωνίας, παρακολούθησαν ταυτόχρονα ως και 100 εκατομμύρια θεατές. Αν εξαιρέσει κανείς το ποδόσφαιρο και το μπάσκετ ανδρών, κανένας τελικός άλλου ομαδικού αθλήματος δεν έχει φτάσει σε τέτοια νούμερα!

Το ενδιαφέρον προφανώς φέρνει και περισσότερα χρήματα, όπως στο stoixima live. Η WSL (Women’s Super League) στην Αγγλία, η κορυφαία γυναικεία ποδοσφαιρική διοργάνωση της χώρας, έλαβε χορηγία 10 εκατ. λιρών από την Barclays για την υποστήριξή της και μάλιστα αυτή η συμφωνία χορηγίας το 2020 αποτέλεσε τη μεγαλύτερη συμφωνία χορηγίας για γυναικείο ποδόσφαιρο στην Ευρώπη. Η συμφωνία χορηγίας, επίσης, της εθνικής ομάδας γυναικών της Βραζιλίας με τη Nike ανήλθε σε 4,5 εκατ. δολάρια ετησίως.

Τα έσοδα των ομάδων δεν έρχονται μόνο από εισιτήρια. Η συμφωνία χορηγίας της Barcelona Femeni με την Spotify το 2022 ήταν η πρώτη χορηγία που περιλάμβανε το όνομα του χορηγού και στο όνομα της ομάδας. Οι εταιρείες που θέλουν να συνδέσουν το όνομά τους με το ποδόσφαιρο γυναικών είναι πολύ γνωστές. Η Nike έχει μακροχρόνια συμφωνία με την ομάδα της Τσέλσι, ενώ η αυτοκινητοβιοηχανία Renault στηρίζει την ομάδα ποδοσφαίρου της Λυών ήδη από το 2008 με αυξανόμενο ποσό κάθε χρόνο. Σε ισχύ, επίσης, βρίσκονται οι συμφωνίες της Παρί Σεν Ζερμέν με την Accor, την παγκόσμια αλυσίδα ξενοδοχείων, της Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ με την TemViewer -με το τελευταίο διαφημιστικό συμβόλαιο να ξεπερνάει τα 10 εκατ. στερλίνες για τρία χρόνια- και της Αρσεναλ με την Etihad Airways.

Η συμφωνία, δε, για τα τηλεοπτικά δικαιώματα του UEFA Women’s Champions League με κορυφαία τηλεοπτικά δίκτυα και πλατφόρμες streaming, όπως το DAZN και το YouTube, ενίσχυσε τα έσοδα της διοργάνωσης. Το 2022, η συμφωνία της UEFA με τη DAZN για τα τηλεοπτικά δικαιώματα είχε αξία άνω των 14 εκατομμυρίων ευρώ. To δε Παγκόσμιο Κύπελλο Γυναικών του 2023 είχε ιστορικά τηλεοπτικά δικαιώματα που έφεραν έσοδα περίπου 70 εκατ. δολάρια, ένα ρεκόρ για το γυναικείο ποδόσφαιρο.

H αγορά είναι τόσο ραγδαία αυξανόμενη που πλέον ξεπερνά και την ανάπτυξη του ποδοσφαίρου στις μικρές ηλικίες των κοριτσιών, ώστε να αυξηθεί η δεξαμενή των παικτριών. Η FIFA, η παγκόσμια ποδοσφαιρική ομοσπονδία, έχει ξεκινήσει να τρέχει ήδη το FIFA Women’s Football Strategy, το στρατηγικό της πλάνο για την ενίσχυση και ανάπτυξη του γυναικείου ποδοσφαίρου την περίοδο 2020-2026. Το σχέδιο αυτό επικεντρώνεται σε τέσσερις βασικούς πυλώνες: ανάπτυξη, υποδομές, εμπειρίες και χρηματοδότηση. Πάνω από 500 εκατ. δολάρια θα διατεθούν για την ανάπτυξη του ποδοσφαίρου γυναικών μέσω αυτού του προγράμματος…