Ξεκινώντας τη περσινή σχολική χρονιά και παρακολουθώντας την έξαρση της σχολικής βίας, ενημερώθηκα τη κατάλληλη στιγμή για το πρόγραμμα DIALECT3 της ActionAid. Μαζί με τους εταίρους ΕΚΚΕ και Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, το πρόγραμμα βασίζεται στην μεθοδολογία football3 και αποτέλεσε εξαιρετική ευκαιρία ώστε να μάθουν τα παιδιά τις αξίες της αλληλεγγύης και της συμπερίληψης βιωματικά μέσω του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής.
Γεωργία Αθανασοπούλου (Καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής - 3ο Γυμνάσιο Αργυρούπολης)
Μέσω του football3 μια νέα οπτική στο ομαδικό παιχνίδι ξεδιπλώθηκε στους μαθητές και τις μαθήτριες αλλά και σε εμάς τους εκπαιδευτικούς. Στην αρχή τα παιδιά δυσκολεύτηκαν να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα αφού η συγκεκριμένη μεθοδολογία είναι διαφορετική από το παραδοσιακό ποδόσφαιρο: Οι παίκτες και οι παίκτριες θέτουν τους κανόνες, οι ομάδες είναι μικτές και ακολουθεί συζήτηση μετά το παιχνίδι. Η χαρά που τους έδωσε η συμμετοχή τους σε μια τέτοια συμπεριληπτική εμπειρία ξεπέρασε γρήγορα κάθε στερεότυπο που είχαν στο μυαλό τους. Ήταν μάθημα ζωής βασικό και ουσιαστικό το οποίο με παιγνιώδη τρόπο φανερώθηκε στους μαθητές.
Στόχος ήταν η ενδυνάμωση με κορίτσια και αγόρια να παίζουν μαζί ποδόσφαιρο στην ίδια ομάδα. Αγόρια εξέφρασαν τον ενθουσιασμό τους ότι μπορούν να παίξουν με τα κορίτσια στην ίδια ομάδα αλλά και τα κορίτσια ένιωσαν ενδυναμωμένα με τη συμμετοχή τους σε ένα αγώνισμα που μέχρι τότε δεν είχαν την ευκαιρία να συμμετάσχουν λόγω στερεοτύπων.
Στο τέλος της χρονιάς στο τουρνουά που έλαβε χώρα στον Κολωνό, η συνάντηση με άλλα σχολεία που είχαν ακολουθήσει την ίδια εκπαίδευση μας έδειξε ότι ήταν ένα στοίχημα που πέτυχε! Εκεί αποκαλύφθηκε το μέγεθος της παρέμβασης καθώς έπαιξαν ποδόσφαιρο με απόλυτο σεβασμό στους κανόνες, κορίτσια και αγόρια από διαφορετικά σχολεία όλα μαζί χωρίς διακρίσεις και στερεότυπα.
Η ευκαιρία που μας δόθηκε να συμμετάσχουμε στο πρόγραμμα DIALECT3 αποτελεί ένα σημαντικό λιθαράκι για την δημιουργία ολοκληρωμένων μελλοντικών ενηλίκων ανθρώπων με ενσυναίσθηση.
To πρόγραμμα DIALECT3
Το όνομα του προγράμματος είναι το DIALECT3 και πραγματοποιείται με τη χρηματοδότηση τους προγράμματος CERV-Citizens, Equality, Rights and Values της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και υλοποιείται στην Ελλάδα από την ActionAid, το Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών (ΕΚΚΕ) και το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ).Το πρόγραμμα πραγματοποιείται και βρίσκεται προς την ολοκλήρωση του σε 4 περιοχές της Ελλάδας σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής αλλά και στο πρόγραμμα σπουδών των φοιτητών Φυσικής Αγωγής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου. Το DIALECT3 «Χτίζοντας σχολικές κοινότητες ανεκτικότητας και καταπολέμηση στερεοτύπων, μέσα από το μάθημα της φυσικής αγωγής» προσανατολίζεται στους παρακάτω στόχους:
1. Επικεντρώνεται στη φυσική αγωγή
Τόσο για τους φοιτητές πανεπιστημίου όσο και για τους επαγγελματίες του χώρου, οι οποίοι θα εκπαιδευτούν στη μεθοδολογία ποδοσφαίρου football3, και θα αναπτύξουν δεξιότητες ικανές για να μπορούν να αντιμετωπίζουν τις διακρίσεις και τα στερεότυπα στα σχολεία
2. Ενισχύει το πρόγραμμα σπουδών
Μέσω προτάσεων για την εισαγωγή της μεθοδολογίας football3 στο πρόγραμμα σπουδών των φοιτητών φυσικής αγωγής.
3. Ενδυναμώνει έφηβες και εφήβους (12-15 ετων)
Με κορίτσια και αγόρια να παίζουν μαζί ένα αλληλέγγυο και συμπεριληπτικό ποδόσφαιρο.
4. Χτίζει κοινότητες ανεκτικότητας
Καθώς ενήλικες και νέοι άνθρωποι θα παίξουν ένα διαφορετικό ποδόσφαιρο που θα ενισχύει τις αξίες της αλληλεγγύης και της αποδοχής, αλλάζοντας έτσι τις κοινότητες στις οποίες ζουν.
Η μεθοδολογία football3 που χρησιμοποιείται για την επίτευξη των παραπάνω στόχων έχει ως εξής:
Αγόρια και κορίτσια παίζουν μαζί σε μεικτές ομάδες, αποφασίζουν τα ίδια για τους κανόνες του παιχνιδιού και μαθαίνουν πώς να σέβονται τη διαφορετικότητα. Εκφράζονται ανοιχτά και αποφασίζουν τα ίδια για το σκορ του αγώνα, μέσα από τη διαμεσολάβηση και τη συνεργασία.
Συγκεκριμένα χωρίζεται σε 3 μέρη (Εξ ου και το όνομα του):
Τη συζήτηση πριν από τον αγώνα, τον ίδιο τον αγώνα και τη συζήτηση μετά..
Ξεκινώντας -μετά την προθέρμανση- όλοι οι παίκτες συγκεντρώνονται ώστε να συζητήσουν και να συμφωνήσουν τους κανόνες για τον συγκεκριμένο αγώνα. Η συζήτηση αυτή είναι η ιδανική στιγμή για να ξεκινήσει ένας διάλογος για ένα συγκεκριμένο κοινωνικό θέμα. Ας πάρουμε για παράδειγμα την ισότητα των φύλων. Οι παίκτες θα μπορούσαν να ορίσουν ότι ένα γκολ για να μετρήσει θα πρέπει η μπάλα να έχει περάσει τουλάχιστον από ένα κορίτσι της ομάδας.
Μόλις οι παίκτες συμφωνήσουν τους κανόνες, το παιχνίδι ξεκινάει. Ο αγώνας ανήκει στους παίκτες και είναι ευθύνη τους να διασφαλιστεί ότι τηρούνται οι κανόνες.
Μετά τη λήξη του αγώνα, οι παίκτες και από τις 2 ομάδες συζητούν τη συμπεριφορά τη δική τους και της ομάδας τους και αξιολογούν του αντιπάλου τους, με την υποστήριξη του διαμεσολαβητή - διαιτητή. Κάθε ομάδα καλείται να δώσει στους αντιπάλους, πόντους για το αν έπαιξαν δίκαια το παιχνίδι, οι οποίοι προστίθενται στα σημεία του αγώνα και έτσι καθορίζεται στο σύνολο ο νικητής.